Prawie 60 milionów złotych otrzymają samorządy województwa kujawsko-pomorskiego w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (FRPA). Dzięki tym środkom utrzymane zostaną 572 linie komunikacyjne, których łączna długość tras wyniesie około 24 tysięcy kilometrów.
FRPA to program ułatwiając dostęp do pracy, edukacji i placówek zdrowotnych. Środki umożliwiają również zawieranie wieloletnich umów z organizatorami transportu, co zapewnia stabilność funkcjonowania linii autobusowych.
Jak poinformował we wtorek, 7 stycznia na konferencji prasowej wojewoda Michał Sztybel, wszystkie samorządy, które ubiegały się o wsparcie, otrzymają je w pełnym zakresie. – Środki przekazywane są sukcesywnie, w toku terminów wynikających z umów – podkreślił. Z najbliższych Bydgoszczy gmin dotacje otrzymały: Koronowo (586 tysięcy na trzy linie), Sicienko (621 tysięcy na 27 linii), Szubin (380 tysięcy na dwie) czy Kcynia (139 tysięcy na cztery linie). Gmina Żnin otrzymała największą dotację kategorii gmin – 1,5 miliona złotych na obsługę 17 połączeń.
Obserwuj nas na TikToku!
@metropoliabydgoska.pl A czy Wy planujecie zmienić coś w tym roku? ???? #bydgoszcz #bydgoszczcity #metropoliabydgoska #metropoliabydgoskapl #bydgoszczanie #nowyrok #nowyroknowyja #postanowienianoworoczne ♬ dźwięk oryginalny – MetropoliaBydgoska.PL– Szacujemy, iż w 2025 roku autobusy przejadą ponad 0,5 miliona kilometrów, a całościowy koszt tego zadania wyniesie ponad trzy miliona złotych. Wsparcie w ramach Funduszu będzie wynosiło ponad 1,5 miliona złotych i jest ono bardzo potrzebne, ponieważ wszyscy wiemy jak dziś wyglądają finanse samorządów – mówił burmistrz Żnina Łukasz Kwiatkowski.
– Powiat świecki jest organizatorem przewozów, które realizuje w porozumieniu ze wszystkimi 11 gminami powiatu świeckiego – mówił starosta świecki Paweł Knapik, który wskazał, iż łącznie na terenie całego powiatu świeckiego funkcjonuje już 18 linii. To rocznie ponad 1,2 miliona kilometrów ponad 600 tysięcy przewiezionych osób. Starosta podkreślił znaczenie konsultacji i współpracy między gminami oraz sołectwami, które pozwalają na dostosowanie rozkładów do potrzeb mieszkańców i niwelowanie wykluczenia komunikacyjnego, które uniemożliwia dotarcie do większych miejscowości.
– Dzisiaj możemy zdecydowanie mówić, iż po załamaniu przewozów autobusowych, z którym mieliśmy do czynienia w związku z pandemią i zamknięciem gospodarki, bez wsparcia rządowego nie moglibyśmy w tak szerokim wydaniu tego zadania zrealizować – dodał starosta. W gminach i powiatach często jedynie kilka linii przynosi wpływ z biletów, pozwalający na ich funkcjonalnie bez rządowego wsparcia. FRPA wspiera linie deficytowe, które nie maja szans na to, by sfinansować swoje koszty funkcjonowania. Każda z tych linii jest odpowiedzią na potrzeby mieszkańców.
Najwięcej – bo aż 20 milionów wsparcia – otrzyma samorząd województwa kujawsko-pomorskiego, co stanowi o 1,5 mln zł więcej niż w roku ubiegłym. Z budżetu państwa sfinansowane zostanie również 70 linii, o które wnioskował marszałek, a są prowadzone przez spółkę Kujawsko-Pomorski Transport Samochodowy. Odgrywają one istotną rolę w zapewnieniu komunikacji między mniejszymi miejscowościami a większymi ośrodkami.
Z kujawsko-pomorskiej puli FRPA pozostały do wykorzystania jeszcze cztery miliony złotych, ale prawdopodobnie trafią do tego województwa, w którym wnioski przekroczyły limit środków.