Mieszkańcy Branic i Chałupek skarżą się, iż autobus nr 131 kursuje zbyt rzadko i w godzinach szczytu nie zapewnia dojazdu do pracy czy szkoły. Radny Jakub Kosek poprosił władze miasta o reakcję. Wiceprezydent Stanisław Kracik odpowiedział jednoznacznie: średnio pięciu pasażerów na kurs to za mało, by zwiększać częstotliwość.
Radny Jakub Kosek zwrócił uwagę, iż autobus nr 131 kursuje zaledwie raz na godzinę, co – jak relacjonował – mieszkańcy Branic i Chałupek uważają za „absolutnie niewystarczające w godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego”. Według niego sytuacja „negatywnie wpływa na komfort życia, ogranicza możliwości przemieszczania się do pracy, szkół oraz instytucji publicznych, a także zmusza do korzystania z samochodów, co dodatkowo zwiększa ruch w mieście”.
W odpowiedzi wiceprezydent Stanisław Kracik podkreślił, iż linia nr 131 obsługuje „obszary o charakterze peryferyjnym (Branice, Chałupki) charakteryzujące się rozproszoną, jednorodzinną zabudową, generujące relatywnie niewielkie potoki pasażerskie”. Jak zaznaczył, autobusy na tej trasie są codziennie wyposażone w urządzenia zliczające pasażerów, a „Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie prowadzi stałą analizę danych pozyskiwanych z tych urządzeń”. Z tych danych wynika, iż „średnio na kurs z linii korzysta 5 pasażerów”.
„Obecna ilość środków finansowych zabezpieczonych w budżecie Miasta Krakowa na funkcjonowanie komunikacji miejskiej nie pozwala na zwiększanie częstotliwości na liniach o niskim napełnieniu kosztem kluczowych linii” – napisał wiceprezydent. Dodał też: „W takiej sytuacji nie jest zasadnym zwiększanie liczby kursów na linii autobusowej nr 131, ani też skierowanie do jej obsługi większej liczby autobusów”.
Wiceprezydent odniósł się również do kwestii częstotliwości kursów. „Obecna częstotliwość przedmiotowej linii w dni powszednie w godzinach szczytu to około 45 minut, co jest maksymalną wartością możliwą do osiągnięcia przy jednym pojeździe, który tę linię obsługuje” – wskazał w piśmie. Zaznaczył także, iż „w miarę możliwości czynione są starania, aby godziny odjazdów były dopasowane do rozkładu jazdy linii tramwajowych oraz do harmonogramu zajęć w Szkole Podstawowej nr 74”.