Od początku 2026 roku linie 21 i 22 częstochowskiego MPK zostaną wydłużone do Blachowni, a system transportu publicznego w gminie oprze się na wspólnej ofercie miasta i gminy. Mieszkańcy obu samorządów skorzystają z tych samych biletów w autobusach i tramwajach Częstochowy oraz w gminnej komunikacji Blachowni.
Prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk oraz burmistrz Blachowni Cezary Osiński podpisali w środę w Urzędzie Miasta Częstochowy aneks do porozumienia dotyczącego komunikacji miejskiej. Dokument zakłada znaczne poszerzenie współpracy w zakresie transportu publicznego między Częstochową a Miastem i Gminą Blachownia.
Jak podkreśla prezydent Częstochowy, od początku 2026 roku wygodne połączenia MPK między Częstochową a Blachownią powrócą po przerwie trwającej od lipca 2007 roku. Linie 21 i 22 kursujące do Blachowni będą objęte tą samą taryfą, co pozostałe połączenia miejskie. Dzięki temu zarówno mieszkanki i mieszkańcy Częstochowy, jak i Blachowni będą mogli korzystać z wszystkich linii autobusowych i tramwajowych w Częstochowie, używając tego samego biletu.
Burmistrz Blachowni zwraca uwagę, iż porozumienie ma znaczenie nie tylko komunikacyjne, ale także rozwojowe. Gmina jest silnie związana z Częstochową – dzieci uczęszczają do częstochowskich szkół, a wiele osób dojeżdża tam do pracy. Przed podpisaniem aneksu przeprowadzono konsultacje społeczne, w których 70 procent mieszkanek i mieszkańców opowiedziało się za wprowadzeniem linii MPK. Kluczowym argumentem była cena biletu. Porozumienie ma znaczenie również dla lokalnych przedsiębiorców, którzy liczą, iż lepsze i tańsze połączenia ułatwią im dostęp do pracowników.
Nowa siatka połączeń od 1 stycznia 2026 roku
System komunikacji zbiorowej w Blachowni będzie opierał się na dwóch filarach: liniach 21 i 22 obsługiwanych przez częstochowskie MPK, zapewniających łączność z Częstochową, oraz czterech liniach komunikacji organizowanej przez gminę, obsługujących przewozy wewnątrz Blachowni. Dwie z tych linii będą dowozić pasażerki i pasażerów m.in. do pętli Gnaszyn-Dospel.
Podpisany aneks przewiduje podział dotychczasowej linii 22 na dwie odrębne linie: 21 i 22. Na odcinku od pętli Gombrowicza na Północy do dworca PKP w Gnaszynie obie linie pojadą identyczną trasą, a ich rozkłady jazdy zostaną zsynchronizowane. Dzięki temu pasażerom z Częstochowy będzie obojętne, czy wsiądą do autobusu linii 21, czy 22.
Trasy linii 21 i 22
Od dworca w Gnaszynie linia 21 pojedzie dalej drogą krajową nr 46 przez Wyrazów, a na terenie Blachowni ulicami Częstochowską i Sienkiewicza. Autobusy zakończą bieg na przystanku Blachownia – plac Niepodległości, zlokalizowanym w ścisłym centrum miasta, w sąsiedztwie Urzędu Miejskiego, remizy OSP i zalewu pełniącego funkcję ważnego miejsca rekreacji. Część kursów będzie realizowana na skróconej trasie do przystanku Szybowa. Jednocześnie linia 12 zostanie skrócona w Częstochowie do pętli Gnaszyn Dospel.
Linia 22, która dotychczas kończyła trasę w Łojkach, zostanie wydłużona – autobusy pojadą dalej przez Kolonię Łojki oraz ulicę Piastów w Blachowni, również docierając do placu Niepodległości. Wybrane kursy, tak jak dotąd, będą kończyć się w Łojkach. W efekcie linia 21 będzie dojeżdżać do placu Niepodległości w Blachowni lub do Szybowej, a linia 22 – do placu Niepodległości w Blachowni lub do Łojek.
Kursy skrócone do przystanku Gnaszyn Dworzec PKP przestaną funkcjonować, ponieważ zostaną wydłużone. Do Starej Gorzelni przez cały czas będą docierać autobusy MPK linii 32, na zasadzie wybranych kursów przedłużonych od pętli Wielkoborska w Częstochowie.
Częstsze kursy i więcej autobusów przegubowych
Wycofanie linii 12 z odcinka Gnaszyn Dospel – Szybowa zostanie zrekompensowane przez linię 21, która przejmie obsługę tego fragmentu trasy. Para linii 21 i 22 na wspólnym odcinku będzie kursować w niektórych godzinach częściej niż dotychczasowa linia 22. Choć rozkład jazdy samej „dwudziestki dwójki” zostanie ograniczony o około połowę, pasażerowie będą mogli korzystać z kursującej tą samą trasą linii 21.
Na liniach 21 i 22 pojawi się też więcej autobusów przegubowych. W okresie wiosenno-letnim mają one kursować siedem dni w tygodniu, co ma poprawić komfort podróży, szczególnie w godzinach większego ruchu.
Jedna taryfa biletowa dla Częstochowy i Blachowni
Od 1 marca 2025 roku w częstochowskiej komunikacji miejskiej nie obowiązują już bilety podmiejskie. W związku z tym linie 21 i 22 do Blachowni będą funkcjonować w oparciu o tę samą taryfę, co pozostałe połączenia w Częstochowie – podobnie jak m.in. linia 13 do Wierzchowiska, 30 do Mstowa czy 34 do Olsztyna.
Mieszkanki i mieszkańcy Częstochowy dojadą do Blachowni na tych samych biletach, które wykorzystują na dowolnej linii w mieście, także na podstawie biletów okresowych. Z kolei osoby z gminy Blachownia będą mogły korzystać z jednolitych biletów zarówno w autobusach i tramwajach częstochowskiego MPK, jak i w komunikacji wewnątrz gminy, organizowanej przez Urząd Miejski w Blachowni.
Red.
Źródło: UM w Częstochowie

1 godzina temu








