Pierwsze autobusy wodorowe jeszcze w tym roku wyjadą na ulice Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Pojawią się w Tychach, Mikołowie, Łaziskach Górnych i Katowicach.
Jak informuje nas Klaudia Matuszna z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, osiem nowoczesnych i ekologicznych pojazdów będzie obsługiwało linie w Katowicach, Tychach, Łaziskach i w Mikołowie. Zakup autobusów był możliwy w ramach projektu „Hydrogen GZM”, którego łączna wartość przekracza 124 mln zł.
Pilotaż
– Wprowadzenie ośmiu autobusów wodorowych do obsługi tras GZM traktuje jako pilotaż. Chcemy poznać realne koszty, sprawdzić bilans eksploatacji i przygotować się na moment, gdy rynek stanie się bardziej konkurencyjny cenowo. To inwestycja w wiedzę i w przyszłość – podkreśla Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.




Nowe pojazdy będą tankowane m.in. na stacji w Katowicach, która obsłuży zarówno Katowice, jak i Tychy. Sieć punktów tankowania wodoru będzie systematycznie rozbudowywana, co ułatwi rozwój tego typu transportu w regionie. Serwis i gwarancja leżą po stronie producenta. Ogniwa paliwowe objęto gwarancją na 10 lat, a magazyny energii na 15 lat.
Gdzie jeździć będą wodorowce
Osiem autobusów zasilanych wodorem obsłuży linie: 2, 21, 137, 273, 696, 46, 115 i 70, które obejmują Katowice, Tychy, Mikołów i Łaziska.
Pasażerowie odczują także różnicę w komforcie podróży. Autobusy wodorowe są ciche, bezemisyjne i nowocześnie wyposażone. Standard obejmuje m.in. klimatyzację, Wi-Fi, ładowarki USB, rozbudowany monitoring i systemy informacji pasażerskiej
Jak informuje Metropolia, projekt „Hydrogen GZM” obejmuje także zakup 18 przegubowych autobusów elektrycznych.
(J)