19 milionów pasażerów rocznie ma w przyszłości obsługiwać Kraków Airport. Dziś port lotniczy w Balicach ogłosił przetarg na rozbudowę terminalu, który już teraz pracuje na granicy swoich możliwości – w ubiegłym roku skorzystało z niego ponad 11 milionów osób, a w tym roku prognozowane jest 13 milionów.
Jeszcze kilka lat temu zakładano, iż infrastruktura w Balicach osiągnie granicę wydolności przy 12 milionach podróżnych rocznie. Dziś ta liczba została już przekroczona, a zarząd Kraków Airport zdecydował się na największą inwestycję w historii portu. Ogłoszono przetarg na rozbudowę terminalu pasażerskiego, który w przyszłości ma zapewnić przepustowość na poziomie 19 milionów pasażerów rocznie.
Nowa część obiektu, oznaczona jako T6, powstanie po zachodniej stronie i zostanie połączona z istniejącą infrastrukturą. Projekt zakłada cztery kondygnacje i 44 tysiące metrów kwadratowych powierzchni użytkowej. Na najniższym poziomie znajdzie się hala odbioru bagażu oraz strefa przylotów dla pasażerów spoza strefy Schengen. Pierwsze piętro przewidziano na poczekalnie oraz część komercyjną, a drugie na przestrzenie biznesowe i zaplecze operacyjne. To układ, który ma zapewnić bardziej płynne funkcjonowanie terminalu i lepsze rozłożenie ruchu pasażerów.
Władze lotniska wskazują, iż celem inwestycji jest nie tylko zwiększenie przepustowości, ale również poprawa komfortu podróży. Po rozbudowie terminal będzie w stanie przyjąć 4,4 tysiąca osób w ciągu jednej godziny, co przełoży się na około 16 milionów podróżnych rocznie już w 2029 roku. Ostateczny efekt, czyli możliwość obsługi 19 milionów pasażerów, ma zostać osiągnięty po zakończeniu wszystkich etapów rozbudowy w 2031 roku.
Zmiany obejmą także elementy najbardziej odczuwalne dla pasażerów. Plan zakłada budowę 11 nowych gate’ów, trzech rękawów prowadzących bezpośrednio do samolotów, a także 32 stanowisk kontroli paszportowej. W hali odbioru bagażu pojawi się sześć nowych karuzel. Zmodernizowana zostanie linia centralnych punktów kontroli bezpieczeństwa, tak aby średni czas oczekiwania w kolejce nie przekraczał 20 minut. – Chcemy, aby pasażerowie mieli pewność, iż korzystają z nowoczesnego i sprawnie działającego portu lotniczego. Powiększamy terminal z myślą o ich komforcie – podkreśla Janusz Kardasiński, członek zarządu Kraków Airport.
Prezes lotniska Łukasz Strutyński dodaje, iż decyzja o modyfikacji wcześniejszego projektu była trudna, ale niezbędna. – W ubiegłym roku obsłużyliśmy ponad 11 milionów pasażerów, co oznaczało wzrost o 18 procent rok do roku. Widzimy, iż ten trend się utrzymuje i nie możemy być bierni. Zbyt mały terminal to ryzyko dla dalszego rozwoju lotniska – zaznacza.
Cała inwestycja została zaplanowana etapowo. Najpierw zrealizowana zostanie budowa T6, następnie modernizacja wschodniej części terminalu oznaczonej jako T7, a w ostatnim etapie przebudowa istniejącego obiektu T5.
Harmonogram przewiduje wybór wykonawcy w listopadzie 2025 roku. jeżeli procedura odwoławcza nie opóźni prac, umowa z wykonawcą powinna zostać podpisana w grudniu. Pierwsze efekty inwestycji, czyli zakończenie budowy T6, mają być widoczne w 2029 roku.
Dla Kraków Airport rozbudowa terminalu to krok konieczny. Port lotniczy od kilku lat znajduje się w czołówce najszybciej rozwijających się lotnisk w Europie, a w Polsce ustępuje jedynie Warszawie. Władze podkreślają, iż utrzymanie tej pozycji wymaga inwestycji w infrastrukturę. Bez nich Balice mogłyby niedługo znaleźć się w sytuacji, w której nie są w stanie obsłużyć rosnącego ruchu. Rozbudowa ma więc charakter nie tylko prestiżowy, ale przede wszystkim praktyczny – ma zapewnić sprawne funkcjonowanie lotniska w perspektywie najbliższej dekady.
Docelowo, po zakończeniu wszystkich etapów inwestycji, Balice będą mogły przyjąć niemal dwa razy więcej pasażerów niż dziś. To oznacza nie tylko wzrost znaczenia Krakowa na mapie lotniczej Europy, ale także nowe wyzwania związane z obsługą rosnącej liczby podróżnych. Zarząd lotniska zapewnia jednak, iż projekt został przygotowany z myślą o długofalowym rozwoju i elastyczności, która pozwoli reagować na kolejne zmiany w ruchu pasażerskim.