Cztery nowe pociągi – elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) – do obsługi regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich w województwie lubelskim wyprodukuje firma H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych za 192,4 mln zł – poinformował w środę Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie, który rozstrzygnął przetarg na zakup pociągów.
Urząd poinformował w komunikacie prasowym, iż nowe EZT przeznaczone będą do obsługi regionalnych przewozów pasażerskich na wszystkich zelektryfikowanych trasach kolejowych, pomiędzy Lublinem a Chełmem, Puławami, Dęblinem, Łukowem, Białą Podlaską, Terespolem, a także poza województwa lubelskim do Stalowej Woli oraz Siedlec.
– Już za kilka lat mieszkańcy województwa lubelskiego oraz okolicznych województw będą mogli podróżować nowymi pojazdami, które będą osiągały prędkość maksymalną do 160 km/h – podkreśla wicemarszałek województwa lubelskiego Piotr Breś.
Przetarg na dostawę 4 fabrycznie nowych bezemisyjnych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych (EZT) ogłoszony został 10 kwietnia. Wicemarszałek Breś poinformował, iż spółka H.Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych złożyła najkorzystniejszą ofertę opiewającą na kwotę blisko 192,4 mln zł.
Nowe pojazdy maja być większe od tych, które w tej chwili przewożą podróżnych na lokalnych trasach. – Dotychczas kursujące po województwie lubelskim składy oferowały 96 miejsc siedzących. Nowe pojazdy zapewnią 176 miejsc siedzących, co stanowi aż 80 proc. więcej miejsc – dodał Breś.
W nowych EZT będzie też możliwość przewożenia większej liczby rowerów – z 8 do 16. Ponadto składy będą miały dwie toalety, w tym jedną dostosowaną do pasażerów z niepełnosprawnością. W pociągach znajdą się urządzenia ułatwiające podróż z dziećmi, między innymi przewijaki dla niemowląt. Dostawy nowych pojazdów mają być zrealizowane do 3 października 2029 r.
Urząd poinformował, iż pierwotnie na sfinansowanie zakupu EZT przeznaczono kwotę w wysokości ponad 168 mln złotych, ale potem Sejmik Województwa Lubelskiego – na wniosek Zarządu Województwa Lubelskiego – zgodził się zwiększyć budżet na realizację tego zadania.
Województwo Lubelskie realizuje też projekt budowy i rozbudowy infrastruktury kolejowej o wartości ok. 4,5 mld zł, dofinansowany z Programu KolejPlus. Dotyczy to m.in. budowy linii kolejowej Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj, rewitalizacji połączenia Chełm – Włodawa, elektryfikacja linii kolejowej nr 30 Łuków – Lublin.
Polska Agencja Prasowa / RL / opr. ToMa
Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego Facebook