17 lipca PKP PLK ogłosiła listę rankingową projektów w konkursie na bezkolizyjne przejazdy kolejowe. Na liście podstawowej znalazło się 16 wniosków z całego kraju, wśród nich jest projekt miasta Biała Podlaska zakładający likwidację obecnego przejazdu na ul. Łomaskiej i budowę tunelu pod torami łączącego tereny południowej części miasta z Al. Jana Pawła II.Miejska koncepcjaPrezydent Białej Podlaskiej ogłosił wyniki konkursu jako nadejście historycznej zmiany w układzie drogowym miasta - Wniosek „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe” jest jednym z 16 zakwalifikowanych do dofinansowania w konkursie PKP. To blisko 50 milionów złotych od Polskie Linie Kolejowe S.A. na nasz ekspercki projekt zastąpienia kolizyjnych przejazdów kolejowych przejazdem bezkolizyjnym na przedłużenia Al. Jana Pawła oraz zbudowania całego nowego układu drogowego w okolicy – komentował ogłoszone wyniki Michał Litwiniuk i wyliczał, iż nowa koncepcja komunikacyjna zaplanowana przez miasto zapobiegnie paraliżowi komunikacyjnemu, zwiększy bezpieczeństwo i komfort uczestników ruchu drogowego, zoptymalizuje połączenie drogowe os, Za Torami z innymi częściami naszego miasta, skróci czas dojazdu służb ratunkowych i ułatwi dojazd do garnizonu wojskowego.Miejska koncepcja od początku wzbudzała kontrowersje. Zaniepokojenia planami miasta nie kryli szczególnie mieszkańcy os. Za Torami właśnie. Od kilku miesięcy próbowali nakłonić władze miasta do zmiany koncepcji zgodnie z którą przejazd na ul. Łomaskiej przewiduje tunel pod torami dla pieszych i rowerów. Mieszkańcy postulowali, by miasto w zamian za zlikwidowanie przejazdu na ul. Łomaskiej zaplanowało tunel dla ruchu lokalnego w tym samochodów i autobusów miejskich w ciągu ul. Długiej, wychodzący na wysokości parku handlowego Karuzela. W tej sprawie w UM Biała Podlaska odbyły się dwa spotkania urzędników z mieszkańcami, których w negocjacjach reprezentował komitet społeczny „Nowy przejazd - wspólna sprawa.” 23 kwietnia złożył choćby w magistracie petycję z ponad 2 tys. podpisów, dołączając do niej koncepcję budowy tunelu dla ruchu lokalnego w osi ul. Długiej.Plan na tunel pod ŁomaskąDziś już wiemy, iż miasto nie zweryfikowało swoich planów pod oczekiwania mieszkańców os. Za Torami. Sprawą do rozstrzygnięcia pozostaje natomiast kwestia zaplanowanego przez magistrat tunelu pieszo-rowerowego pod torami na ul. Łomaskiej. Przypomnijmy bowiem, iż priorytetem kolejowego konkursu jest likwidacja kolizyjnych przejazdów. Kolej likwidując przejazd naziemny, partycypuje w kosztach budowy przejazdu bezkolizyjnego. Zamknięcie przejazdu na Łomaskiej ma więc rekompensować budowa tunelu z wylotem w Al. JPII. - o ile wygramy konkurs, to na pewno zostanie dofinansowany przejazd na przedłużeniu Al. JPII, a co do tego pieszo-rowerowego, są wątpliwości czy nie trzeba będzie go sfinansować ze środków własnych – przyznała na początku maja podczas spotkania z mieszkańcami Renata Tychmanowicz, naczelnik wydziału dróg w bialskim magistracie. Dziś, gdy PKP PLK wyłoniło już projekty, które dofinansuje. Pytamy przedstawicieli spółki o koncepcję miasta Biała Podlaska, zakładającą budowę przejazdu dla rowerów i przejścia dla pieszych pod torami na ul. Łomaskiej. - W ciągu ul. Łomaskiej, w miejscu zlikwidowanego przejazdu kolejowego, planowana jest budowa przejścia dla pieszych i rowerzystów. Należy jednak zaznaczyć, iż ostateczny zakres prac zostanie określony na etapie opracowywania dokumentacji technicznej – informuje Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.Rzeczniczka PKP PLK dodaje, iż za realizację inwestycji odpowiadać będzie gmina miejska. - PLK S.A. zadeklarowała współpracę oraz współfinansowanie ustalonego zakresu prac. Po spełnieniu przez gminę wszystkich formalnych wymagań, zostanie podpisane porozumienie, co umożliwi rozpoczęcie inwestycji – tłumaczy.Jaka jest perspektywa czasowa, dla dofinansowanej przez PKP PLK inwestycji? Naczelnik wydziału dróg w maju rysowała ja mieszkańcom następująco:- Dokumentacja projektowa będzie trwała co najmniej dwa lata ze wszystkimi uzgodnieniami i pozwoleniami na budowę. Realizacja zajmie kolejne około 3 lata.CZYTAJ TEŻ: Makabryczne odkrycie w Lubelskim. Ciało noworodka w reklamówceBiała Podlaska: Miasto zaopiniowało projekty bialczanSukces aukcji Pride of Poland [GALERIA ZDJĘĆ]