Na taką wiadomość mieszkańcy Białej Podlaskiej czekali od lat! Jak wynika z informacji przekazanej przez Centralny Port Komunikacyjny stolica Południowego Podlasia doczeka się długo wyczekiwanej linii kolejowej łączącej ją bezpośrednio z Bielskiem Podlaskim czy dalej z Białym stokiem. Dzięki inwestycjom planowanym przez CPK i polski rząd, powstanie nowa trasa Północ-Południe, która ma połączyć 3 stolice wschodnich województw Polski oraz biec dalej aż do Wilna.
Inwestycje kolejowe Centralnego Portu Komunikacyjnego będą stanowić zmianę jakościową nie tylko w czasach przejazdu i standardzie podróży, ale też w łatwości korzystania z pociągów. Po roku prac nad Horyzontalnym Rozkładem Jazdy spółka CPK przedstawia schematy oferty przewozowej w dwóch scenariuszach do 2050 r. Podobne rozwiązania kolejowe funkcjonują np. w Szwajcarii, Austrii, Holandii i Japonii
Z badań przeprowadzonych przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, iż ponad połowa pasażerów w Polsce jest niezadowolona z obecnego rozkładu jazdy. Twierdzą, iż zniechęca ich do podróżowania, jest niewygodny i ulega zbyt częstym zmianom. Wskazują na problem niedostatecznego skomunikowania pociągów i brak dogodnych przesiadek. Poważną barierą są też dla nich trwające prace modernizacyjne na głównych liniach i brak długoterminowego planowania (rozkład jazdy opracowywany jest co roku od nowa).
Horyzontalny Rozkład Jazdy (HRJ) ma być odpowiedzią na te niedogodności. Spółka CPK planuje opracować całościową koncepcję rozkładową, która ułatwi przesiadki między pociągami i innymi środkami transportu. Jest to o tyle istotne, iż w ciągu najbliższych lat pasażerowie zaczną korzystać z pierwszych odcinków Kolei Dużych Prędkości CPK (np. Warszawa – Łódź), a jednocześnie zakończą się liczne prace modernizacyjne na istniejącej infrastrukturze PKP PLK. Dzięki temu nastąpią istotne zmiany w czasach przejazdu pociągów, a to uczyni je konkurencyjnymi względem np. samochodów.
Eksperci CPK wychodzą z założenia, iż aby wykorzystać tę szansę i zwiększyć liczbę podróżnych, potrzebny jest nowoczesny rozkład jazdy, który zostanie stworzony bezpośrednio pod potrzeby pasażerów. HRJ ma być cykliczny – dzięki temu będzie łatwy do zapamiętania (pociągi w danej relacji będą „w takcie”, czyli np. dokładnie co pół godziny albo co godzinę). Kolejne założenia: rozkład będzie opierał się o stałe relacje pociągów i zapewni skomunikowanie na stacjach węzłowych. Dzięki temu kolej ma wreszcie zacząć działać jako system, zapewniając komfortowe przesiadki, a inwestycje kolejowe przestaną być planowane jako odrębne projekty.
Jednym z elementów, który ma powstać w ramach tego systemu ma właśnie być trasa Północ-Południe zwana niekiedy kolejową Via Carpatią. Dla naszego miasta oznacza to powstanie zupełnie nowych odcinków: między Milanowem a Białą Podlaską i między Białą Podlaską a Fronołowem.
– Rząd PiS od samego początku jasno opowiedział się za rozwojem infrastruktury, szczególnie we Wschodniej Polsce. W przeciwieństwie do naszych politycznych oponentów, nam zależy na równomiernym rozwoju całej Polski. Udowodniliśmy, iż nasze wyborcze obietnice spełniamy czego dowodem jest powstająca, biegnąca aż do Terespola autostrada A2, droga Via Carpatia, sieć nowych dróg lokalnych w całym regionie, ale także mocny rozwój kolei. Mamy już szybkie, wciąż rozwijające się połączenie z Warszawą. Teraz pora na trasę Północ-Południe – mówi w rozmowie z naszym portalem senator Grzegorz Bierecki.
Na inwestycje kolejowe na terenie województwa lubelskiego składają się:
- W ramach relacji CPK – Warszawa – Trawniki – Chełm – Dorohusk (granica państwa PL-UA w kierunku Kowla i Kijowa):
- Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia – Dorohusk na odc. Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap II (PKP PLK),
- Przebudowa linii kolejowej nr 7 na odc. Lublin – Trawniki (PKP PLK),
- Przebudowa linii kolejowej nr 7 na odc. Trawniki – Chełm (PKP PLK).
- W ramach relacji Trawniki – Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec – Hrebenne (granica państwa PL-UA w kierunku Lwowa):
- Budowa linii kolejowych nr 54 i 56 na odc. Trawniki – Krasnystaw Miasto i Wólka Orłowska – Zamość (CPK),
- Przebudowa i elektryfikacja linii kolejowej nr 69 na odc. Krasnystaw Miasto – Wólka Orłowska (PKP PLK),
- Budowa linii kolejowej nr 56 na odc. Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec (CPK).
- W ramach relacji Stalowa Wola – Lublin – Milanów – Biała Podlaska – Fronołów – Białystok:
- Budowa linii kolejowej nr 631 na odc. Milanów – Biała Podlaska – Fronołów (CPK),
- Budowa nowego odcinka skracającego przebieg linii kolejowej nr 68 w rejonie Kraśnika (Kraśnik – Rzeczyca).
Przypomnijmy, iż program inwestycji kolejowych CPK zakłada budowę ok. 2.000 km nowych linii, w tym w standardzie Kolei Dużych Prędkości. Dla ponad 1.500 km z nich są już opracowywane albo już gotowe studia wykonalności. Spółka CPK ma już warianty inwestorskie dla 140-kilometrowego odcinka KDP między Warszawą i Łodzią, 200 km między Łodzią i Wrocławiem (dla obu tych odcinków trwa już projektowanie), 40 km w rejonie Rzeszowa, a od końca marca także dla 70-kilometrowego odcinka Katowice – Ostrawa.