W piątek 4 lipca oficjalnie rozpoczęła się budowa III etapu łącznika autostradowego w Bochni. Symboliczne wbicie łopat, w którym wzięli udział przedstawiciele władz wojewódzkich, lokalnych samorządów oraz parlamentarzyści, oznacza początek realizacji jednej z najważniejszych inwestycji drogowych w regionie.
Zakończenie prac do końca 2027 roku
Podczas piątkowej uroczystości głos zabrał m.in. marszałek województwa małopolskiego Łukasz Smółka, który podkreślił wagę rozpoczętej inwestycji.
– Bardzo cieszy fakt, iż inwestycja, która jest długo oczekiwana przez mieszkańców – ten trzeci etap – wchodzi w fazę realizacji. Kiedy rozmawiałem tutaj z inżynierami, to do końca 2027 roku ta inwestycja będzie zrealizowana. I tego państwu życzę: bezpiecznej budowy – powiedział Łukasz Smółka, marszałek województwa małopolskiego.
– Dzisiaj ta inwestycja jest rozpoczynana. Blisko 115 mln zł zainwestowano w ziemię bocheńską, ale również jasno wskazujemy, iż dla nas ważne jest to, aby kolejny etap obwodnicy Bochni również został zrealizowany. Czynimy starania, aby w tym roku te procedury zostały zakończone i żeby można było rozpocząć procedurę wyboru wykonawcy pracy budowlanej – zaznaczył marszałek Łukasz Smółka.
Poprawa jakości życia
O znaczeniu inwestycji dla mieszkańców i rodzin mówiła Marta Malec-Lech z zarządu województwa małopolskiego.
– Na tę inwestycję z całą pewnością czekali mieszkańcy Bocheńszczyzny. To jest naprawdę inwestycja, która przede wszystkim poprawi jakość życia mieszkańców, zapewni bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Ale co najważniejsze, powstanie nowa droga, powstanie nowy most, powstanie nowe rondo, ale również powstanie nowa ścieżka rowerowa, powstanie nowy chodnik. Właśnie z tej całej infrastruktury będą korzystać mieszkańcy, ale przede wszystkim małopolskie rodziny. Tego typu inwestycje to jest taki sygnał ze strony samorządu województwa małopolskiego, iż zależy nam na tym, aby mieszkańcom województwa żyło się w Małopolsce dobrze, ale przede wszystkim, żeby żyło się tutaj dobrze rodzinom – powiedziała Marta Malec-Lech.
„Czekaliśmy przeszło 20 lat”
Radny wojewódzki Piotr Dziurdzia przypomniał, jak długo lokalne społeczności czekały na to zadanie.
– Kiedy byłem jeszcze radnym miejskim, pamiętam jak z radnymi – koleżankami i kolegami – snuliśmy plany o tym rozwiązaniu. Marzyliśmy, bardzo długo czekaliśmy, przeszło 20 lat. W końcu mam to szczęście i zaszczyt, iż kiedy jestem w samorządzie województwa małopolskiego, to w tak krótkim czasie udało nam się już zrealizować pierwszy etap łącznika autostradowego w Bochni. Dzisiaj wbijamy łopaty pod trzecim etapem, a już na horyzoncie prawie widać drugi, ostatni etap tej ważnej dla nas inwestycji, która nasz samorząd wojewódzki będzie kosztować kilkaset milionów złotych – stwierdził radny Piotr Dziurdzia.
„Drogi to taki krwiobieg infrastrukturalny”
Starosta bocheński Adam Korta zwrócił uwagę, iż inwestycja jest kluczowa zarówno dla wyprowadzenia ruchu z centrum Bochni, jak i dla rozwoju lokalnej infrastruktury i przedsiębiorczości.
– Wiemy jak ważna jest ta inwestycja, ponieważ drogi to taki krwiobieg infrastrukturalny. Wiemy, iż bez tych dróg nie będzie się rozwijało miasto, nie będzie się rozwijał powiat, nie będą powstawały nowe firmy. Łącznik autostradowy, który powstanie, mam taką nadzieję, to jest najbliższe kilkanaście miesięcy, po pierwsze wyprowadzi ruch z centrum Bochni, bo przecież dzisiaj droga wojewódzka przebiega przez centrum Bochni, obok rynku, bardzo wąską jednokierunkową drogą, a jak wybudujemy wspólnie razem to przedsięwzięcie, to wtedy ta droga wojewódzka zostanie wyprowadzona z centrum Bochni, zostanie Bochnia odkorkowana, ale z drugiej strony powstanie wokół tej drogi wiele różnych firm – powiedział Adam Korta, starosta bocheński.
Nowe perspektywy rozwoju miasta
Burmistrz Bochni Magdalena Łacna podkreśliła, iż rozpoczęcie trzeciego etapu budowy zjazdu z autostrady to przełomowy moment dla Bochni, który po latach starań otwiera nowe perspektywy rozwoju miasta, zarówno dla mieszkańców, przedsiębiorców, jak i turystów.
– Jestem bardzo szczęśliwa dlatego, iż ten etap, który dzisiaj zaczynamy, to etap nowy dla Bochni, dla powiatu, dla mieszkańców, dla ludzi, którzy tutaj będą przyjeżdżać. To jest tak bardzo ważne, kiedy chcemy się rozwijać, żeby te drogi były coraz piękniejsze i dzięki panu marszałkowi, dzięki zarządowi dróg wojewódzkich, którym bardzo serdecznie dzisiaj dziękuję, iż pochylili się nad Bochnią i żeby w tym miejscu realizować tę inwestycję, ta nasza Bochnia będzie się rozwijać, a dzięki temu nie tylko przedsiębiorcy będą do nas przyjeżdżać, ale mam nadzieję, iż też turyści – powiedziała Magdalena Łacna, burmistrz Bochni.
Wykonawca obiecuje sprawną realizację inwestycji
Przedstawiciel wykonawcy inwestycji powiedział, iż firma PORR S.A., mająca doświadczenie w podobnych inwestycjach, liczy na dobrą współpracę przy realizacji nowego odcinka drogi i dołoży starań, by projekt przebiegł sprawnie, terminowo i z jak najmniejszymi utrudnieniami dla mieszkańców.
– Będziemy reagowali, będziemy współpracowali, żeby ta inwestycja szła sprawnie – zapewnił Andrzej Belniak, dyrektor regionu Polska Południowa w PORR S.A.
Zakres prac
Przedmiotem inwestycji jest budowa etapu III przebiegu drogi wojewódzkiej nr 965 o długości ok. 3,6 km, stanowiącej połączenie węzła autostradowego A4 „Bochnia” z drogą krajową nr 94. Inwestycja zlokalizowana jest na terenie miasta Bochnia oraz gminy Bochnia w miejscowości Proszówki i gminy Rzezawa w miejscowości Krzeczów.

Zakres prac obejmuje m.in. budowę nowego odcinka DW 965 o długości ok. 2,3 km i rozbudowę DW 965 w śladzie istniejącej drogi powiatowej nr 1424K na długości ok.1,14 km. Wybudowane zostaną trzy ronda: na skrzyżowaniu istniejącej DW z projektowanym odcinkiem DW 965 oraz z jezdnią dodatkową autostrady A4, na skrzyżowaniu projektowanej DW z istniejącą drogą powiatową nr 1424K oraz z rozbudowywaną DW 965 w śladzie istniejącej drogi powiatowej nr 1424K, a także na skrzyżowaniu rozbudowywanej DW 965 z łącznicą węzła „Bochnia” autostrady A4.
W ramach inwestycji, na rzece Rabie powstanie nowy most o długości ponad 170 m. W projekcie zaplanowano także budowę chodnika, ścieżki rowerowej oraz pieszo-rowerowej, budowę i przebudowę oświetlenia ulicznego oraz doświetlenie przejść dla pieszych.
Wykonawcą inwestycji jest firma PORR S.A. Całkowity koszt inwestycji wynosi 114,6 mln zł, z czego 108,9 mln zł stanowi dofinansowanie pochodzące ze środków Unii Europejskiej.
Planowany termin ukończenia inwestycji to grudzień 2027 roku.


















Przypomnijmy, iż I etap łącznika, czyli drogę od węzła autostradowego do ul. Krzeczowskiej, oddano do użytku we wrześniu 2021 r. (poniżej na czerwono). Do realizacji pozostaje jeszcze – oprócz III etapu, o którym piszemy wyżej – jeszcze II etap, czyli odcinek od ul. Krzeczowskiej do drogi krajowej nr 94 (kolor niebieski).
