Estakada ES-26, łącząca miejscowości Żarnowa i Godowa, już teraz przyciąga uwagę zarówno specjalistów z branży inżynieryjnej, jak i obserwatorów inwestycji infrastrukturalnych. Konstrukcja, która docelowo w najwyższym punkcie osiągnie 80 metrów, będzie jednym z najwyższych elementów drogowych w Polsce. Składa się z ośmiu przęseł o łącznej długości 1150 metrów i szerokości 29 metrów. Wysokość elementu nośnego miejscami wynosi 12,5 metra, a jedno z przęseł przekracza 188 metrów rozpiętości, co ustanawia absolutny krajowy rekord w technologii betonowania nawisowego.
Zastosowane technologie i nowoczesne rozwiązania
Realizacja tak ambitnego projektu wymagała zastosowania najnowocześniejszych metod budowlanych. Wykonawca inwestycji, zdecydował się na użycie betonowania nawisowego z wykorzystaniem dwustronnych wózków nawisowych. Konstrukcje te przesuwają się wzdłuż już wykonanych fragmentów mostu, umożliwiając betonowanie kolejnych segmentów bez konieczności wznoszenia tradycyjnych rusztowań od poziomu gruntu. Technika ta jest szczególnie efektywna w trudnym terenie, gdzie doliny sięgają kilkudziesięciu metrów głębokości, a zastosowanie klasycznych metod byłoby nieopłacalne lub niemożliwe.
https://wbieszczady.pl/aktualnosci/to-najbardziej-kreta-droga-w-polsce-w-jej-poblizu-znajduje-sie-taras-z-krajobrazem-na-bieszczady/AbmIjj2IZNnwKle9u75QRównolegle na trzech innych obiektach mostowych wykorzystywana jest metoda nasuwania podłużnego. Wielowątkowość zastosowanych technologii podkreśla stopień skomplikowania całej inwestycji oraz wymaga precyzyjnego planowania i koordynacji prac.
Wyzwania geologiczne i konstrukcyjne
Odcinek S19 Babica-Jawornik ma długość 11,6 kilometra i przebiega przez pagórkowaty teren o skomplikowanej budowie geologicznej. Aż 30% całej trasy stanowią estakady – osiem obiektów inżynieryjnych, które prowadzą kierowców przez doliny o znacznych głębokościach. Złożone warunki geologiczne wymusiły zastosowanie pali fundamentowych o średnicy 1,5 metra i długości do 42 metrów, co zapewnia stabilność konstrukcji przy dużych obciążeniach.
Stan zaawansowania robót na całym odcinku Babica-Jawornik przekroczył już 58%, przy czym obiekty inżynieryjne są zaawansowane w niemal 60%. Zgodnie z harmonogramem zakończenie budowy odcinka S19, wraz z rekordową estakadą ES-26, planowane jest na drugą połowę 2026 roku. W harmonogramie uwzględniono przerwy zimowe od 1 grudnia do 31 marca, ze względu na specyfikę prowadzonych prac w trudnych warunkach atmosferycznych.
Znaczenie inwestycji dla regionu
Odcinek S19 Babica-Jawornik ma nie tylko znaczenie techniczne, ale również użytkowe. Poprawa połączenia drogowego pozwoli na skrócenie czasu podróży w kierunku Bieszczadów i zwiększenie komfortu podróży dla kierowców. w tej chwili trasa z Rzeszowa do Cisnej, licząca około 130 kilometrów, zajmuje średnio 2,5 godziny. Nowy odcinek ekspresówki, z tunelem w Babicy oraz estakadą ES-26, umożliwi sprawniejszy przejazd, eliminując konieczność korzystania z sieci dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych, na takim poziomie jak wygląda to teraz. Dzięki nowemu odcinkowi S19 dostęp do Bieszczadów stanie się łatwiejszy i bezpieczniejszy, co może wpłynąć na jeszcze większy rozwój turystyki i poprawę dostępności komunikacyjnej regionu. Jak będzie to wyglądało w rzeczywistości? Od Rzeszowa w kierunku Miejsca Piastowego dojedziemy S19, a dalej drogą krajową w kierunku Sanoka i dalej w kierunku Bieszczadów.















