Budżet Obywatelski to szansa, z której od lat korzystają płocczanie, by móc realizować ważne dla nich pomysły.
O postęp prac dwóch projektów z zeszłorocznej edycji BOP, w ich imieniu zapytał radny Emil Brzeszcz.
- Mieszkańcy dopytują przede wszystkim o etap wykonania remontu skweru przy muszli koncertowej, który został wskazany jako jedno z kluczowych zadań do realizacji dla Osiedla Borowiczki. Dodatkowo, pytają również o realizację projektu dotyczącego odrestaurowania kapliczki św. Jana Nepomucena - pisze w swojej interpelacji.
Remont skweru i odrestaurowanie kapliczki. Na jakim etapie są prace?
Zakończenie prac konserwatorskich przy kapliczce św. Jana Nepomucena wykonawca zgłosił już 11 sierpnia. w tej chwili realizowane są odbiory.
Dłużej będą musieli za to poczekać mieszkańcy Borowiczek.
- Budżet Miasta Płocka na 2025 r. nie przewiduje remontu skweru przy muszli koncertowej. W ramach zakresu zadań inwestycyjnych planowanych do wprowadzenia do budżetu na 2026 r. uwzględniona będzie analiza możliwości realizacji przedmiotowej inwestycji - odpowiedział wiceprezydent Artur Zieliński.
Zadanie to jest nieco bardziej skomplikowane - w 2024 r. konieczne było m.in. sporządzenie ekspertyzy, by określić stan techniczny muszli koncertowej oraz muru frontowego. Trwały również rozmowy pomiędzy Gminą a Grupą Krajową SA o zezwolenie na dysponowanie częścią działki oraz rozbiórkę części budynku.
- Po dokonaniu rozbiórki i koniecznego podziału działki będzie możliwe przekazanie na rzecz Gminy prawa użytkowania wieczystego nowo powstałej działki, na której zlokalizowana będzie muszla koncertowa - kontynuuje Zieliński.
Informacje o projektach BOP. Radny prosi o zmiany
Zdaniem radnego Brzeszcza, obecny system informowania mieszkańców o postępach prac bywa nieczytelny i zniechęcający. Przede wszystkim, prosi on o większą regularność.
- Wnoszę o to, aby informacje na temat realizowanych projektów Budżetu Obywatelskiego Płocka były aktualizowane na oficjalnej stronie internetowej w cyklu co najmniej dwumiesięcznym. w tej chwili zdarza się, iż dane te pojawiają się dopiero po roku lub choćby dwóch latach od zakończenia głosowania - czytamy w interpelacji.
Proponuje też, żeby przy każdym zwycięskim projekcie pojawiały się informacje o:
- statusie projektu (np. w przygotowaniu, w trakcie realizacji, zakończony, opóźniony),
- krótkim opisie podjętych działań w danym okresie,
- przewidywanym terminie zakończenia,
- ewentualnych powodach opóźnień lub zmian w harmonogramie.
Co na to prezydent?
Prezydent Andrzej Nowakowski odniósł się do próśb radnego.
- Pragnę zaznaczyć, iż wychodząc naprzeciw oczekiwaniom płocczan, na początku roku uruchomiliśmy nowoczesną platformę do obsługi Budżetu Obywatelskiego(...) oferuje ona szereg nowych funkcjonalności, w tym "mapę realizacji", która w przejrzysty i atrakcyjny sposób prezentuje zadania wybrane do realizacji, wraz z opisami, aktualnym statusem prac, a także dokumentacją fotograficzną po zakończeniu inwestycji - pisze włodarz.
Dodał przy okazji, iż choć realizacja zadań następuje w kolejnym roku budżetowym, co może wpływać na harmonogram prac, postara się, by realizatorzy przekazywali informacje jeszcze bardziej systematycznie.