Czerwony status w eWUŚ? Nie zawsze oznacza brak ubezpieczenia zdrowotnego

19 godzin temu

Czerwony kolor w systemie eWUŚ nie zawsze oznacza brak ubezpieczenia zdrowotnego. jeżeli pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych, może pokazać w przychodni dokument potwierdzający ubezpieczenie lub złożyć pisemne oświadczenie i na tej podstawie otrzyma pomoc – poinformował Narody Fundusz Zdrowia.

Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ) to system, który pozwala sprawdzić prawo pacjenta do świadczeń medycznych finansowanych przez NFZ. Jest codziennie aktualizowany na podstawie danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz rejestru PESEL.

– Dzięki temu w przychodni i szpitalu możemy gwałtownie sprawdzić, czy pacjent ma ubezpieczenie. Wystarczą numer PESEL i dokument tożsamości – wyjaśnił Paweł Florek, dyrektor Biura Komunikacji Społecznej i Promocji w Centrali NFZ.

W systemie eWUŚ obowiązują dwa kolory: zielony – to potwierdzenie, iż pacjent ma prawo do świadczeń na NFZ. Czerwony – system nie potwierdza ubezpieczenia pacjenta w danym dniu, ale nie zawsze oznacza to, iż pacjent go nie ma.

Fundusz wyjaśnił w komunikacie, iż jednak nie zawsze czerwony kolor w systemie oznacza brak ubezpieczenia zdrowotnego. jeżeli pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych, może pokazać w przychodni dokument potwierdzający ubezpieczenie albo złożyć pisemne oświadczenie (wzór powinien być dostępny w rejestracji) – i na tej podstawie otrzyma niezbędną pomoc medyczną.

Dokumentami potwierdzającymi ubezpieczenie są: zaświadczenie z zakładu pracy, legitymacja emeryta lub rencisty z kodem oddziału wojewódzkiego NFZ, aktualne zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego.

Jednocześnie, jeżeli pacjent złoży oświadczenie o byciu ubezpieczonym, a w rzeczywistości nie będzie, NFZ może obciążyć takiego pacjenta kosztami leczenia.

W przypadku wątpliwości można skontaktować się z Funduszem osobiście, przez internet (system ePUAP) lub telefonicznie.


Idź do oryginalnego materiału