Do naszej redakcji zwrócił się Pan Jerzy, który regularnie podróżuje trasą z Ostrowa Wielkopolskiego w kierunku Czekanowa. Jak zauważa, w miejscu, gdzie kończy się jezdnia dwupasmowa, a ruch w godzinach porannego szczytu jest bardzo duży, niemal codziennie dochodzi do powstawania korków i niepotrzebnych nerwowych sytuacji.
„Poproszę o przypomnienie kierowcom o terminie jazdy na suwak. Codziennie ok. 7:40 jest korek przed Czekanowem i większość kierowców nie potrafi się do tego zastosować” – napisał Pan Jerzy.
To dobra okazja, by przypomnieć zasady jazdy na suwak, które w Polsce obowiązują od 6 grudnia 2019 roku.
Na czym polega jazda na suwak?
Jazda na suwak ma zastosowanie wyłącznie przy dużym natężeniu ruchu, gdy:
- jeden z pasów zanika (np. zwężenie jezdni, roboty drogowe),
- prędkość pojazdów jest niewielka,
- tworzy się zator lub korek.
W takiej sytuacji:
- kierowcy jadący pasem kończącym się dojeżdżają nim aż do samego końca,
- kierowcy jadący pasem kontynuowanym są zobowiązani wpuścić co drugi pojazd z pasa zanikającego,
- wjazd odbywa się naprzemiennie – jeden samochód, jeden samochód.
To nie jest „wymuszanie pierwszeństwa”, ale obowiązek wynikający z przepisów.
Kiedy jazda na suwak NIE obowiązuje?
Jeżeli:
- ruch jest płynny,
- nie ma korka ani spowolnienia,
- prędkości są wyższe,
wtedy nie stosujemy jazdy na suwak, a pierwszeństwo obowiązuje zgodnie z oznakowaniem i ogólnymi zasadami ruchu drogowego.
Dlaczego to takie ważne?
Prawidłowa jazda na suwak:
- skraca długość korków,
- upłynnia ruch,
- zmniejsza ryzyko kolizji,
- ogranicza agresję i stres na drodze.
Miejsca takie jak odcinek przed Czekanowem, wskazany przez Pana Jerzego, szczególnie wymagają współpracy i wzajemnego zrozumienia kierowców.
Prosta grafika – jak działa jazda na suwak?
Poniżej schematyczna grafika obrazująca zasadę jazdy na suwak przy dużym natężeniu ruchu:
PAS ZANIKAJĄCY PAS KONTYNUOWANY 🚗 1 ───▶ 🚙 A ↓ wpuszcza 🚗 2 ───▶ 🚙 B ↓ wpuszcza 🚗 3 ───▶ 🚙 CZasada jest prosta:
z lewej – z prawej – z lewej – z prawej.
Apel do kierowców
Apelujemy do wszystkich kierowców poruszających się w godzinach szczytu – jazda na suwak to nie uprzejmość, ale obowiązek. Stosując się do tych zasad, oszczędzamy czas, paliwo i nerwy – swoje oraz innych.
Warto o tym pamiętać każdego ranka, zwłaszcza około 7:40 przed Czekanowem.

3 godzin temu








