Budowa tzw. „obwodnicy” w Kłecku od miesięcy budzi silne emocje wśród mieszkańców i lokalnych działaczy społecznych. Inwestycja, której celem miało być usprawnienie komunikacji i rozładowanie korków, w rzeczywistości wywołała falę niezadowolenia, protestów i petycji. najważniejsze zarzuty dotyczą braku konsultacji społecznych, ingerencji w środowisko naturalne i niezgodności projektu z definicją obwodnicy. Na domiar złego, mieszkańcy zarzucają władzom gminy złamanie przedwyborczych obietnic.
Pytania o konsultacje i alternatywy
Do Urzędu Miasta i Gminy Kłecko wystosowaliśmy zapytanie prasowe, w którym szczegółowo pytaliśmy kwestie związane z przebiegiem trasy, konsultacjami społecznymi, wpływem na środowisko i procedurami wywłaszczeń:
- Konsultacje społeczne
Czy przed wyborem i zatwierdzeniem obecnego przebiegu drogi odbyły się jakiekolwiek konsultacje z mieszkańcami, właścicielami działek rekreacyjnych i rolnikami z terenów objętych inwestycją? jeżeli tak – prosimy o wskazanie formy, terminów i liczby uczestników tych konsultacji. - Alternatywne warianty trasy
Czy rozważano inne przebiegi „obwodnicy”, które nie ingerowałyby w ścieżki rekreacyjne nad jeziorem Kłeckim oraz grunty rolnicze najwyższej klasy bonitacyjnej? jeżeli takie warianty istniały – dlaczego je odrzucono? - Wpływ na środowisko
Czy dla planowanej inwestycji opracowano ocenę oddziaływania na środowisko? Czy przeprowadzono analizy dotyczące hałasu, zanieczyszczeń powietrza i wpływu na lokalną faunę i florę, w tym gatunki chronione? Prosimy o udostępnienie lub wskazanie dokumentów w tej sprawie. - Wywłaszczenia i rekompensaty
Jak wygląda procedura przejmowania działek należących do mieszkańców? Czy zostaną im zaoferowane odszkodowania? Czy planowane są spotkania z osobami objętymi wywłaszczeniem? - Zgodność z definicją obwodnicy
Dlaczego trasę pierwotnie określaną jako „obwodnica” przemianowano na „obejście drogowe”? Czy obecna szerokość pasa drogowego spełnia minimalne wymagania dla dróg obwodowych? - Zgodność z obietnicami wyborczymi
Jak Pan skomentuje fakt, iż jednym z punktów Pańskiej kampanii wyborczej była deklaracja o wstrzymaniu budowy tej inwestycji? Skąd decyzja o kontynuacji projektu? - Most przez jezioro
Czy inwestycja zakłada budowę mostu przez jezioro Kłeckie? Jakie są przewidywane koszty tej części projektu? Czy gmina dysponuje odpowiednimi środkami, czy też planowane jest zadłużenie? - Dostęp do dokumentacji
Czy mieszkańcy mogą wglądać do pełnej dokumentacji technicznej, środowiskowej i planistycznej związanej z inwestycją? Gdzie i kiedy można zapoznać się z tymi dokumentami?
Poniżej cytujemy pełną odpowiedź, jakiej udzielił burmistrz Rafał Kowalczyk:
W odpowiedzi na zapytanie prasowe z dnia 28.06.2025r. udzielam następujących odpowiedzi:
1. Przebieg obejścia drogowego został wyznaczony zgodnie z obowiązującym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Kłecko, konsultacje z mieszkańcami realizowane były w ramach – dyskusji publicznej realizowanej w trakcie procedury mającej na celu uchwalenie ww. Studium.
2. Na etapie opracowania Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Kłecko rozważano również inne przebiegi projektowanej drogi jednakże ostatecznie Rada Gminy zatwierdziła niniejszy przebieg.
3. Na potrzeby Studium została opracowana prognoza oddziaływania na środowisko. Ocena oddziaływania na środowisko zostanie przeprowadzona przed uzyskaniem przez Inwestora pozwolenia na budowę, w tej chwili Gmina Kłecko zabezpiecza teren nienędzny do realizacji projektowanego obejścia drogowego.
4. Gmina Kłecko projektem planu miejscowego chce zabezpieczyć teren pod projektowane obejście drogowe, na chwilę obecną nie jest przewidziany czas realizacji projektowanej inwestycji. o ile dojdzie do realizacji inwestycji, zostaną wypłacone właścicielom rekompensaty za zajęte tereny.
5. W żadnych dokumentach prawnych nie występuje „obwodnica” tylko obejście drogowe. Pojęcie „obwodnica” jest potocznym sformułowaniem.
6. Program wyborczy nie zawierał punktu dotyczącego wstrzymania obejścia drogowego miasta.
7. Zgodnie z projektem planu miejscowego zgodnego ze Studium przewidziane jest przejście przez jezioro w sąsiedztwie istniejącego mostu kolejowego. Na chwilę obecną nie są znane koszty projektowanej inwestycji, ponieważ Gmina zabezpiecza jedynie teren po projektowane obejście drogowe miasta.
8. w tej chwili prowadzona jest procedura planistyczna – obwieszczenia, projekty i prognozy są dostępne na stronie BIP oraz w Urzędzie, dokumentacja dotycząca Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Kłecko wraz z wszystkimi załącznikami jest również dostępna na stronie BIP. Gmina nie posiada dokumentacji technicznej oraz karty informacyjnej przedsięwzięcia, gdyż nie jest ono wymagane na tym etapie.
Mieszkańcy: „To nie obwodnica, tylko podział miasta”
Tymczasem lokalna społeczność nie ustaje w protestach. Jak mówią:
Nie jesteśmy przeciwko obwodnicy jako takiej, ale jej przebieg z innej strony w środku miasta jest absurdalny. To nie jest obwodnica, tylko nowa droga dzieląca nasze miasto na pół.
Droga ma przeciąć miejscowość na wysokości ul. Dworcowej, Kłecka Kolonii, Wilkowyji i Charbowa – tereny o wysokiej wartości przyrodniczej i społecznej. Szczególne oburzenie budzi planowany most przez jezioro Kłeckie, które stanowi najważniejszy element krajobrazu i rekreacji dla mieszkańców. Trasa przebiegać ma nad ostatnią ogólnodostępną ścieżką spacerową wzdłuż jeziora.
Ekolodzy i rolnicy biją na alarm
Tereny wokół jeziora to siedliska chronionych gatunków ptaków i gadów. Wycinka i prace budowlane mogą zniszczyć naturalne środowisko. Dodatkowo planowana inwestycja zakłada wywłaszczenie gruntów rolnych najwyższej klasy bonitacyjnej (I i II) należących do rolników z Kłecka Kolonii i Wilkowyji.
Dlaczego mamy niszczyć nasze jezioro i wydawać miliony z publicznych pieniędzy, skoro można było wybrać inną trasę? – pytają mieszkańcy.
Obietnice wyborcze kontra rzeczywistość
Podczas kampanii samorządowej Rafał Kowalczyk deklarował wstrzymanie budowy „obwodnicy” i ograniczenie zadłużenia miasta. Dziś inwestycja jest kontynuowana – choć pod nową nazwą: „obejście drogowe”. Jak przyznał sam burmistrz, nazwa „obwodnica” była jedynie potocznym określeniem.
Według mieszkańców to próba obejścia wymagań prawnych dla tego typu inwestycji. Droga, ich zdaniem, nie spełnia norm szerokościowych wymaganych dla klasycznych obwodnic.
Petycja i apel o dialog
Do magistratu wpłynęła petycja podpisana przez ponad 130 mieszkańców, domagających się wstrzymania inwestycji do czasu przeprowadzenia konsultacji i rzetelnych analiz. Ich głos do tej pory był pomijany.
To inwestycja na dekady, więc decyzja powinna być przemyślana i oparta na dialogu. Nie można lekceważyć głosu ludzi – apelują.
Sprawa budowy drogi w Kłecku pokazuje, jak brak przejrzystości i dialogu społecznego może doprowadzić do poważnych napięć i braku zaufania do lokalnych władz. Wciąż nie jest za późno, by podjąć rozmowę – pytanie, czy burmistrz i Rada Gminy będą gotowi na realne wsłuchanie się w głos lokalnej społeczności. Nieoficjalnie mówi się bowiem, iż inwestycja może przekroczyć 140 milionów złotych. Warto w tym miejscu zaznaczyć, iż Gmina Kłecko jest jedną z najbardziej zadłużonych w Wielkopolsce.