Przejście podziemne do dworca PKP
Miasto buduje Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy nr 2. Będzie nowy parking, przejście podziemne, zostanie przebudowana droga i pojawią się nowe przystanki autobusowe.
W Luboniu trwa jedna z największych inwestycji transportowych ostatnich lat. Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy nr 2 ma poprawić dostęp do dworca PKP, uporządkować ruch w rejonie ul. Armii Poznań i zwiększyć bezpieczeństwo pieszych oraz kierowców. Projekt, realizowany ze środków unijnych, PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Marszałka Województwa Wielkopolskiego oraz budżetu samego Lubonia, potrwa do 2027 roku.
Pierwszy etap: nowy parking do 2025 roku
Prace budowlane rozpoczęto od wykonania parkingu przy ul. Armii Poznań. Do końca 2025 roku powstaną tu 94 miejsca postojowe, w tym pięć przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami. Zaplanowano również stanowisko do ładowania samochodów elektrycznych. Kolejność prac nie jest przypadkowa, harmonogram dofinansowania wymusza rozpoczęcie inwestycji właśnie od budowy parkingu.
Jak podkreślają urzędnicy, to właśnie zapotrzebowanie na miejsca postojowe stało się jednym z impulsów do rozbudowy węzła. Obecny parking przy dworcu jest w pełni wykorzystany już od dłuższego czasu, co wskazuje na rosnącą popularność połączeń kolejowych i potrzebę tworzenia wygodnych przestrzeni park&ride.
Drugi etap: podziemne przejście
Najważniejszą częścią inwestycji będzie budowa przejścia podziemnego łączącego peron z rejonem ul. Armii Poznań. Prace ruszą w 2026 roku i potrwają około dwóch lat. W ramach zadania powstaną pochylnie, schody oraz winda, które umożliwią wygodne i bezpieczne korzystanie z przejścia wszystkim użytkownikom.
Nowy tunel ma rozwiązać problem mieszkańców wschodniej części miasta, którzy mimo bliskości torów, zaledwie ok. 90 metrów, zmuszeni są dziś pokonywać dystans choćby 1,5 km, by dostać się na dworzec. Wielu wybiera skracanie drogi przez tory, co jest nie tylko nielegalne, ale też niebezpieczne. Miasto liczy, iż umożliwienie bezpośredniego dojścia znacznie ograniczy ryzyko wypadków.
Trzeci etap: przebudowa drogi wojewódzkiej 430
Ostatni etap to modernizacja ul. Armii Poznań. W planach jest budowa pasa lewoskrętu prowadzącego na nowy parking, wysp rozdzielających jezdnie oraz chodnika wraz z dojściami do windy i pochylni. Ważnym elementem będą również dwie zatoki autobusowe, które zostaną wyposażone w nowe przystanki komunikacji miejskiej.
Projekt przebudowy został przygotowany przez Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich i w tej chwili oczekuje na wydanie pozwolenia na budowę. Po jego uprawomocnieniu miasto będzie wnioskować o środki na realizację prac.
Problemem pozostają rogatki
W mediach społecznościowych mieszkańcy zwracają uwagę na długi czas zamknięcia rogatek na przejeździe kolejowym przy ul. Armii Poznań. W godzinach szczytu ruch ten paraliżuje okolicę. Pojawiają się postulaty budowy tunelu drogowego lub systemu automatycznego sterowania rogatkami.
Urzędnicy odpowiadają, iż możliwości zmian są ograniczone przepisami kolejowymi dla linii o wysokiej prędkości oraz niewielką odległością między przejazdami. Miasto zapewnia jednak, iż równolegle stara się poprawiać organizację ruchu i zminimalizować uciążliwości.
Bezpieczeństwo pod nadzorem kamer
Ważnym postulatem mieszkańców jest również monitoring. Po serii kradzieży na parkingu przy dworcu miasto zadeklarowało, iż w 2025 roku uruchomi system kamer obejmujący oba parkingi. Monitoring ma zwiększyć bezpieczeństwo w miejscu, które dla wielu mieszkańców jest codziennym punktem przesiadkowym.
Kontynuacja zmian rozpoczętych w 2018 roku
Budowa Zintegrowanego Węzła Przesiadkowego nr 2 to część szerokiej strategii transportowej, którą Luboń realizuje od momentu uruchomienia Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Dzięki PKM podróż do Poznania trwa zaledwie osiem minut, a mieszkańcy coraz chętniej przesiadają się z samochodów do pociągów.
Pierwszy węzeł przesiadkowy powstał w latach 2017–2020 i obejmował m.in. parking park&ride, wiatę rowerową, zatokę kiss&ride, nowe drogi rowerowe, stacje roweru miejskiego oraz zakup pięciu niskoemisyjnych autobusów. Inwestycja kosztowała blisko 20 mln zł, z czego ponad 12,7 mln zł pokryły fundusze unijne.
Inwestycja na lata
Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy nr 2 będzie rozwijany etapami aż do 2027 roku. Miasto podkreśla, iż prace mogą powodować czasowe utrudnienia, ale efekt końcowy znacząco poprawi jakość podróży oraz komunikację w tej części Lubonia.
„To inwestycja, która podniesie komfort przemieszczania się i bezpieczeństwo. Dziękujemy mieszkańcom za wyrozumiałość” – podsumowują przedstawiciele urzędu.
Beata Spychała
Budowa parkingu na którym do końca 2025 roku powstaną 94 miejsca postojowe fot. Beata Spychała
Na tym terenie budowa przejścia podziemnego rozpocznie się w 2026 roku fot. Beata Spychała
Mapka poglądowa przedstawiająca lokalizację i kolejne etapy inwestycji Źródło: UML
Peron PKP w Luboniu fot. Beata Spychała
fot. Beata Spychała
fot. Beata Spychała
fot. Beata Spychała
fot. Beata Spychała
fot. Beata Spychała
1 godzina temu













