Metrorower to nie wszystko. W Metropolii będzie można wypożyczyć również rowery elektryczne. GZM jest blisko podpisania umowy z wykonawcą, który podobne systemy realizował już w Krakowie i Jaworznie.
Po długiej, trwającej kilka miesięcy procedurze przetargowej Metropolia w końcu wybrała wykonawcę, który zajmie się dostawą rowerów elektrycznych. Zgodnie z wymogami, jednoślady mają być jednakowe i przystosowane do wykorzystania w systemie wypożyczalni długoterminowej. Rowery typu miejskiego z damską ramą i rozmiarem kół 28 cali powinny być wyposażone w napęd elektryczny w suporcie o mocy nie większej niż 250W. Napęd ma wspomagać jazdę do prędkości 25 km/h i włączać się automatycznie w chwili rozpoczęcia pedałowania. Wymagana pojemność akumulatora to minimalnie 400 Wh lub zasięg ok. 100 km. Metropolia chce kupić rowery w trzech rozmiarach – po 25 sztuk dla osób o wzroście poniżej 160 cm i powyżej 180 cm, a także 200 sztuk dla osób o wzroście od 160 cm do 180 cm. Zalecana jest przerzutka w piaście, a na wyposażeniu jednośladów mają być m.in. błotniki, bagażnik, nóżka i pełne oświetlenie. Łącznie Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zamawia 250 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym oraz 75 baterii zapasowych.
Przy ogłaszaniu przetargu na Metrorower było brane pod uwagę zamówienie dodatkowych rowerów elektrycznych w ramach prawa opcji. Jednak ostatecznie podpisano umowę z firmą Nextbike na kwotę ponad 181 mln złotych, ale bez „elektryków”. Po jakimś czasie do tematu jednośladu ze wspomaganiem GZM wróciła. Przetarg ogłoszono już w czerwcu, ale dopiero po trzech miesiącach otwarto oferty w przetargu. Zgłosiły sie 4 firmy: Nextbike Polska S.A., Romet Sp. z o.o., BikeU Sp. z o.o. oraz Geobike MFC Sp. z o.o. Spośród nich najwyższe oceny w przetargu otrzymały Nextbike i BikeU. Obie podały podobny termin realizacji zamówienia. Pierwsza firma zadeklarowało dostarczenie sprzętu w ciągu 30 dni, a druga – w ciągu 29 dni. Jednak to BikeU zaproponował niższą cenę 5,2 mln zł przy 6,7 mln zł od Nextbike. jeżeli nie będzie żadnych przeszkód w postaci odwołań, Metropolia podpisze prawdopodobnie umowę z BikeU. Wykonawca zmieścił się w budżecie przeznaczonym na ten cel, który wyniósł 5,3 mln zł.
Firma już zrealizowała podobne systemy wypożyczalni w Krakowie i Jaworznie. Jak dowiedzieliśmy sie od przedstawiciela BikeU, rowery, które zaproponowano GZM są dostępne od ręki. Dlatego gwałtownie zostałyby dostarczone zamawiającemu. Będą to takie same jednoślady, jakie wypożyczają od zeszłego roku mieszkańcy Jaworzna, czyli rowery marki Ecobike.
Samo wypożyczanie będzie się odbywało inaczej niż w przypadku Metroroweru. Rowery nie będą zlokalizowane na ulicy. To dlatego, iż mają być wypożyczane na dłuższy okres. Użytkownicy będą musieli zarejestrować się w systemie wypożyczalni dzięki aplikacji mobilnej lub strony internetowej, a następnie wybrać odpowiedni abonament. Po dokonaniu rejestracji i opłaceniu abonamentu rowery będą do odbioru w wyznaczonym punkcie lub zostaną dostarczone pod wskazany adres. Abonament ma być miesięczny, a jego maksymalny okres będzie wynosić 3 miesiące. W tym czasie użytkownik będzie mógł korzystać z roweru w nieograniczony sposób i będzie przechowywał jednoślad u siebie. Użytkownik będzie miał zapewnione także wsparcie wykonawcy w postaci serwisu roweru.