Podczas powodzi, która we wrześniu 2024 r. nawiedziła południową Polskę, w woj. dolnośląskim uszkodzonych zostało kilkanaście dróg krajowych wraz z towarzyszącą im infrastrukturą. Najgorsza sytuacja była w Kotlinie Kłodzkiej, gdzie mieszkańcy nie mogli wydostać się ze swoich miejscowości. Infrastruktura drogowa jest na bieżąco naprawiana, ale wiele jeszcze przed nami. Właśnie otrzymaliśmy kolejne blisko 5 mln zł na realizację 39 zadań.
Usuwanie skutków powodzi ruszyło, gdy tylko warunki pozwoliły na rozpoczęcie prac. W ubiegłym roku GDDKiA zrealizowało w całej Polsce 318 zadań oraz 30 zadań doraźnych.
– Zdecydowaną większość prac stanowią zadania utrzymaniowe. Te, które zakończyliśmy do tej pory, związane były m. in. z odbudową chodników, naprawą skarp, nasypów i odnowieniem zniszczonego oznakowania. Oczyściliśmy też nawierzchnię dróg, rowy i przepusty, a także udrożniliśmy studzienki i kratki ściekowe – informuje Magdalena Szumiata z wrocławskiego oddziału GDDKiA.
– Na Dolnym Śląsku zrealizowaliśmy 30 zadań na sieci dróg krajowych i 22 na obiektach mostowych za łączną kwotę prawie 5,5 mln zł. Były to działania m.in. na DK33 Żelazno – Boboszów, gdzie naprawiliśmy uszkodzony mur oporowy i pobocze. Na S3 koło Jawora odnowiliśmy podmytą skarpę oraz podpory w obrębie estakady wraz z naprawą elementów odwadniających. Na DK8 Kudowa Zdrój – Ząbkowice Śląskie naprawiliśmy chodniki, osuwisko i uszkodzone odwodnienie. Na A4 Bielany Wrocławskie – Brzeg odmuliliśmy kanalizację deszczową, a na DK30 Jelenia Góra – Zgorzelec naprawiliśmy zapadniętą jezdnię, oczyściliśmy system odwodnienia, uszkodzone przepusty i pobocze – kontynuuje.
Od początku tego roku GDDKiA kontynuuje prace związane z usuwaniem skutków powodzi. Do końca czerwca w całej Polsce zrealizuje kolejnych blisko 200 zadań o wartości ponad 17 mln zł. Na Dolnym Śląsku jest to 39 zadań za kwotę prawie 5 mln zł. Będzie to m.in. naprawa uszkodzonych elementów pasa drogowego oraz uszkodzonej nawierzchni, odmulanie rowów i przepustów, oczyszczanie elementów kanalizacji deszczowej czy uzupełnianie ubytków skarp, poboczy i umocnień.
– Prace będą prowadzone m.in. na DK35 Mieroszów – Kowalowa, gdzie naprawimy zniszczoną jezdnię, pobocza, chodnik i odwodnienie. Na DK3 w Piechowicach odbudujemy podmyte filary i uszkodzony mur oporowy na brzegu koryta rzeki. Na A4 Zgorzelec – Krzyżowa naprawimy uszkodzoną drogę serwisową i odmulimy systemy odwodnienia. Na S3 pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą odmulimy kolektory na estakadach oraz naprawimy rozmyty wał ziemny, pobocze oraz kanalizację deszczową. Na S3 w okolicy węzła Legnica Południe naprawimy podmytą skarpę, podpory estakady i oczyścimy rowy odwadniające. Na DK8 Dębowina – Bardo zabezpieczymy zaktywizowane osuwisko – wylicza rzeczniczka GDDKiA.
W związku z uszkodzeniami powstałymi w trakcie powodzi, przeprowadzone będą również większe działania o charakterze inwestycyjnym. Ich celem będzie zarówno pełne usunięcie skutków powodzi, jak i zabezpieczenie istniejącej infrastruktury. Zostanie ona przebudowana w taki sposób, aby była bardziej odporna na podobne zjawiska, które mogą się wydarzyć w przyszłości. Zanim rozpoczną się roboty budowlane na dużych inwestycjach, konieczne jest przygotowanie szczegółowej dokumentacji oraz uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych. Jest to gwarancja, iż prace, gdy już ruszą, zostaną wykonane w należyty sposób.
W woj. dolnośląskim GDDKiA zrealizuje w sumie sześć zadań o łącznej wartości ok. 86,9 mln zł na DK8, DK33, A4/S3. Rozbudowane zostanie DK33 w Żelaźnie wraz ze skrzyżowaniem z drogą wojewódzką nr 382. Rozbudowany zostanie też odcinek DK33 w Wilkanowie i DK8 w miejscowości Bardo. W Wojcieszycach przebudowany system odwodnienia drogi krajowej nr 3, a na węźle Legnica Południe – gdzie krzyżują się autostrada A4 i droga ekspresowa S3 – zabezpieczony korpus drogi. Nad rzeką Kamienna Mała w ciągu DK3 koło Piechowic powstanie natomiast nowy most.
W sumie w woj. opolskim, dolnośląskim i lubuskim GDDKiA planuje realizację 16 zadań inwestycyjnych związanych z odbudową po powodzi, o łącznej wartości niemal 434 mln zł.