GDOŚ odrzuca odwołanie Pulita ws. obwodnicy Brzegu. To jeszcze nie koniec sporu?

6 godzin temu

Jest decyzja Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Po rozpatrzeniu odwołania Gminy Skarbimierz od decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu, GDOŚ utrzymał w mocy decyzję środowiskową (DŚU) na realizację obwodnicy Brzegu w ciągu DK39. Nowa trasa o długości 8,7 km ma nie tylko poprawić bezpieczeństwo mieszkańców, ale także odciążyć zatłoczone centrum miasta. To jednak nie koniec sporu – wójt Gminy Skarbimierz Andrzej Pulit może jeszcze zaskarżyć decyzję GDOŚ do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Decyzja GDOŚ otwiera drogę do inwestycji

Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska odrzuciła odwołanie Gminy Skarbimierz i utrzymała w mocy decyzję środowiskową dla obwodnicy Brzegu. Inwestycja o długości 8,7 km ma wyprowadzić ruch tranzytowy poza miasto, zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców i usprawnić komunikację na północy województwa opolskiego.
To najważniejsze rozstrzygnięcie kończy wielomiesięczne postępowanie administracyjne i otwiera drogę do kontynuacji projektowania nowej trasy. Obwodnica Brzegu będzie częścią drogi krajowej nr 39 i połączy istniejące odcinki tej trasy po północnej i południowej stronie miasta. Przebiegać ma przez trzy gminy: Brzeg, Skarbimierz i Lubsza, a jej szczególnym elementem będzie nowa przeprawa mostowa przez Odrę o długości około 700 metrów.
Decyzja środowiskowa, wydana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w czerwcu 2024 roku, została zaskarżona przez władze Gminy Skarbimierz. Teraz – po odwołaniu – Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska potwierdziła jej prawidłowość zarówno pod względem formalnym, jak i merytorycznym. Postępowanie zakończyło się więc utrzymaniem decyzji w mocy – bez zmian i ograniczeń. Dokument ten jest ostateczny.

Początki starań o drugą przeprawę i obwodnicę Brzegu

Pierwsze konkretne działania w sprawie drugiej przeprawy mostowej w Brzegu podjęli już w 2016 roku ówczesny starosta Maciej Stefański i wojewoda Adrian Czubak. To dzięki ich inicjatywie temat trafił na biurka decydentów w Warszawie i uruchomiony został proces, który po kilku latach zaowocował planem budowy nowej obwodnicy miasta.
Punktem zwrotnym był jednak dopiero rok 2018, kiedy premier Mateusz Morawiecki oficjalnie zapowiedział realizację inwestycji, a wiceminister infrastruktury zatwierdził rządowy program umożliwiający rozpoczęcie procedur projektowych. Jeszcze w 2019 r. podpisano umowę na dokumentację projektową.

Blokady, konflikty i opóźnienia

Później jednak inwestycja natrafiła na mur – wójta Andrzeja Pulita, który jako organ adekwatny do wydania decyzji środowiskowej zawiesił postępowanie i przez miesiące torpedował prace, powołując się m.in. na własną ocenę wariantów trasy.
W 2022 roku GDDKiA wycofała swój wniosek z urzędu gminy Skarbimierz i przekazała sprawę RDOŚ. Gdy RDOŚ wydał pozytywną decyzję, Pulit złożył od niej odwołanie. Jego argumenty – jak np. błędna nazwa inwestycji – były szeroko krytykowane.
Dopiero pod koniec 2024 roku, w październiku, „obudzili się” włodarze Brzegu i Lubszy oraz starosta Jacek Monkiewicz. Wystosowali apel i zorganizowali konferencję prasową, w której otwarcie zarzucili wójtowi Skarbimierza blokowanie kluczowej inwestycji. Efekt? Żaden. W swoim emocjonalnym oświadczeniu Andrzej Pulit oskarżył samorządowców o udział w „kampanii hejtu” i przekonywał, iż to nie on, ale GDDKiA odpowiada za impas.
Pulit twierdzi, iż blokuje „najdroższy i szkodliwy” wariant, który ignoruje lokalne plany zagospodarowania i interes mieszkańców. Zaproponował własne rozwiązanie przez tzw. Zielonkę – zgodne z jego wizją, ale jak podkreślają krytycy – nierealistyczne i oderwane od dokumentacji projektowej.

Wariant W1d – najkorzystniejszy dla miasta i regionu

Obwodnica Brzegu ma powstać według wariantu oznaczonego jako W1d. Trasa omijać będzie miasto od zachodu, zaczynając się w miejscu obecnego skrzyżowania DK94 i DK39, a kończąc rondem łączącym ją z dalszym przebiegiem DK39. Na etapie wcześniejszych analiz rozważano pięć wariantów – ten uznano za optymalny pod względem środowiskowym, komunikacyjnym i technicznym.
Projekt zakłada budowę dwóch nowych rond, infrastruktury towarzyszącej (w tym parkingów) oraz Obwodu Utrzymania Drogi. Obwodnica będzie miała klasę GP (główna o ruchu przyspieszonym) i zostanie zrealizowana jako droga jednojezdniowa z elementami bezpiecznego zjazdu i obsługi komunikacyjnej.

Nowa jakość życia i bezpieczeństwa

Podstawowym celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu ciężarowego i tranzytowego z zatłoczonego centrum Brzegu. Ma to poprawić komfort życia mieszkańców, zmniejszyć hałas i emisję spalin, a także poprawić bezpieczeństwo – zwłaszcza pieszych i rowerzystów. Dodatkowo trasa umożliwi szybszy i łatwiejszy dojazd do autostrady A4 i innych głównych arterii Opolszczyzny.
Zgodnie z harmonogramem GDDKiA, kolejnym krokiem będzie opracowanie koncepcji programowej oraz dokumentacji przetargowej. Prace budowlane mają rozpocząć się w 2027 roku – po uzyskaniu decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej).

Brzeg priorytetem w rządowym programie

Obwodnica Brzegu jest częścią rządowego „Programu budowy 100 obwodnic”. W województwie opolskim ujęto w nim cztery inwestycje: oprócz Brzegu – także obwodnice Sidziny, Lędzin i Prudnika. Projekt dla Brzegu jest najbardziej zaawansowany – jako pierwszy uzyskał decyzję środowiskową i realną szansę na realizację w najbliższych latach.

To jeszcze nie koniec? Sprawa może trafić do sądu

Chociaż decyzja GDOŚ jest ostateczna w postępowaniu administracyjnym, wójt Gminy Skarbimierz Andrzej Pulit wciąż może zaskarżyć ją do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Próbowaliśmy się z nim skontaktować, by zapytać o dalsze kroki, ale nie odebrał od nas telefonu.

fot. drugi wariant przebiegu planowanej obwodnicy
fot. Pierwszy wariant przebiegu planowej obwodnicy
Idź do oryginalnego materiału