Boży Grób w liturgii katolickiej oznacza miejsce, gdzie wystawia się Najświętszy Sakrament na zakończenie liturgii w Wielki Piątek. Symbolizuje ono grób Chrystusa. Zobacz, jak miejsca te wyglądają w Warszawie.
Kościół rektoralny św. Benona w Warszawie Fot. Marek Karpowicz
Duszpasterstwo Akademickie Św. Anny, Fot. Marek Karpowicz
Kościół pw. Ducha Świętego i klasztor Paulinów – Sanktuarium Jasnogórskiej Matki Życia Fot. Marek Karpowicz
Bazylika Archikatedralna w Warszawie p.w. Męczeństwa św. Jana Chrzciciela Fot. Marek Karpowicz
Sanktuarium NMP Łaskawej Patronki Warszawy (oo. jezuici) Fot. Marek Karpowicz
Kościół św. Krzyża. Fot. Marek Karpowicz
Kościół św. Barbary. Fot. Marek Karpowicz
Kościół na Placu Trzech Krzyży. Fot. Marek Karpowicz
Kościół Sióstr Wizytek, for. Marek Karpowicz
Kościół pw. Wniebowzięcia NMP i Świętego Józefa, Fot. Marek Karpowicz
Kościół pw. Przemienienia Pańskiego ( Kapucyni) u; Miodowa for. Marek Karpowicz
Kościół rektoralny św. Benona w Warszawie Fot. Marek Karpowicz
Kościół Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny w Warszawie Fot. Marek Karpowicz
Klasztor Benedyktynek-Sakramentek Fot. Marek Karpowicz
Zwyczaj ten pochodzi z Palestyny, w Polsce począwszy od XVI wieku w centrum umieszcza się figurę zmarłego Jezusa oraz monstrancję z Najświętszym Sakramentem okrytą przezroczystym welonem, na pamiątkę całunu, w który owinięto Jezusa w grobie.
Tradycję Grobu Pańskiego w Polsce spopularyzowali Bożogrobcy. Adoracja przy Grobie Pańskim odbywa się aż do rozpoczęcia Wigilii Paschalnej.
Zgodnie z wytycznymi zawartymi w Mszale Rzymskim w kaplicy adoracji zwanej Grobem Pańskim „powinien być ołtarz, choćby przenośny, i tabernakulum do przechowywania puszek z Najświętszym Sakramentem.” Monstrancję wystawia się na ołtarzu lub na tronie, który powinien być umieszczony blisko ołtarza. Ten sam tekst nakazuje, aby wszystkie elementy dekoracyjne i światła kierowały uwagę wiernych na Najświętszy Sakrament, który jest Pamiątką Śmierci i Zmartwychwstania Chrystusa, a nie na figurę Chrystusa leżącego w grobie.