
Pod koniec wakacji powinien ruszyć remont obwodnicy zachodniej Nowego Sącza. Władze Powiatu pozyskały właśnie dofinansowanie na ten cel ze środków UE w wysokości 13 225 493,26 zł (64,39%). O przekazaniu funduszy zdecydował wczoraj Zarząd Województwa Małopolskiego. Starosta poinformował o tym, podczas dzisiejszego briefingu, w którym wzięli także udział: przewodniczący Rady PN Marek Pławiak wraz z wiceprzewodniczącą Marią Barbarą Szarotą, wicestarosta nowosądecki Antoni Koszyk, członkowie Zarządu: Franciszek Kantor, Paweł Łabuda i Michał Nowak.
– To bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców Sądecczyzny. Wszyscy wiemy, iż natężenie ruchu na obwodnicy zachodniej znacznie wzrosło w ostatnich latach – mówi starosta nowosądecki Tadeusz Zaremba. – Obciążenie ruchem okazało się kilkukrotnie większe niż pierwotnie planowano. Podczas modernizacji zostanie uwzględnione aktualne i prognozowane natężenie ruchu. Bardzo dziękuję za pomoc w pozyskaniu dofinansowania senatorowi Wiktorowi Durlakowi i Marszałkowi Województwa Małopolskiego Łukaszowi Smółce. Dzięki tym środkom, ta kluczowa obwodnica zostanie gruntownie zmodernizowana.
Inwestycja obejmuje przebudowę drogi na odcinku 4,89 kilometra, od skrzyżowania z drogą gminną ul. Łączna (gm. Chełmiec do ronda na DW 969 w m. Brzezna). Z robót został wyłączony niewielki odcinek w sąsiedztwie składu budowlanego (na granicy Niskowej i Podrzecza) gdzie w okresie aplikowania o środki gmina Podegrodzie projektowała i zamierzała realizować budowę ronda.
Przebieg drogi nie ulegnie zmianie. Podstawowym celem inwestycji jest poprawa nośności jezdni tzn. dostosowanie jej do aktualnego natężenia ruchu czyli KR 5, które jest generowane przez ruch lokalny oraz tranzytowy po oddaniu do użytku DK 28 czyli tzw. obwodnicy Chełmca.
Założenia projektu przewidują minimalny przekrój konstrukcyjny nawierzchni obejmujący: podbudowę tłuczniową na istniejącej warstwie stabilizacji, podbudowę bitumiczną, siatki stalowe, warstwa wiążąca i ścieralna asfaltowa. Łącznie grubość nowych warstw wyniesie min. 38 cm.
Z uwagi na dynamiczny rozwój firm wzdłuż obwodnicy zachodniej, które mają zapewnione połączenie z jezdnią główną w planie uwzględniono również wykonanie nawierzchni asfaltowej na drogach dojazdowych ze wzmocnieniem ich konstrukcji. Inwestycja obejmuje również dodatkowe ekrany akustyczne. Część istniejących uszkodzonych ekranów zostanie wymieniona. Lokalizacja ekranów została poparta analizą akustyczną.
Jednym z elementów inwestycji jest także poprawa bezpieczeństwa – projekt przewiduje montaż radarowych wyświetlaczy prędkości oraz stacji pogodowej wraz z tablicą informującą o aktualnie panujących warunkach na drodze. Na skrzyżowaniach pojawi się monitoring wizyjny z detekcją ruchu zliczający pojazdy. Dodatkowo przewidziano doświetlenie i oznakowanie wszystkich przejść dla pieszych, a istniejące lampy uliczne w obrębie skrzyżowań zostaną wymienione na energooszczędne. Ostatnimi elementami przedsięwzięcia będą remonty mostów oraz wykonanie nowego oznakowania na całym odcinku.
– Zgodnie z przyjętym harmonogramem przebudowa drogi ma zostać zrealizowana do końca marca 2027 roku (22 miesiące) – mówi Wojciech Błażusiak, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg. – Inwestycja będzie realizowana w formule „zaprojektuj – wybuduj”. W ciągu kilku najbliższych miesięcy wykonawca ma opracować projekt budowlany i uzyskać zgłoszenie budowlane. Roboty powinny się rozpocząć już pod koniec wakacji 2025 roku. Planuje się rozpocząć budowę od ronda w Brzeznej (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 969) w kierunku ronda w Podrzeczu. Dla tego odcinka przewidywane są okresowe zamknięcia ruchu kołowego (z dojazdem do firm i posesji). Pozostałe prace wykonywane będą „pod ruchem”. Największe natężenie robót planowane jest na III kwartał 2025 oraz II i III kwartał 2026 roku.
Przetarg na realizację inwestycji został ogłoszony pod koniec ubiegłego roku – wpłynęło 9 ofert. Wykonawca inwestycji zostanie wyłoniony niezwłocznie po zawarciu umowy o dofinansowanie z Marszałkiem Województwa Małopolskiego. Będzie to firma z Limanowej, która złożyła najkorzystniejszą cenowo ofertę.
Inwestycja będzie realizowane przy udziale środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027. Całkowita wartość inwestycji: 20 539 305,00 zł, dofinansowanie ze środków UE: 13 225 493,26 zł (64,39%), wkład własny Powiatu: 7 313 811,740 zł (35,61%).
Fot. Maria Olszowska, archiwum PZD