Sanok. Obwodnica. II etap
Wojewoda podkarpacki Teresa Kubas-Hul wydała pozwolenie na budowę II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu drogi krajowej nr 28.
Decyzja ZRID otrzymała rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza możliwość rozpoczęcia robót budowlanych w terenie jeszcze w tym roku.
Umowa z Budimeksem i harmonogram inwestycji
Kontrakt na zaprojektowanie i budowę blisko 3-kilometrowego odcinka obwodnicy Sanoka został podpisany w maju 2024 roku.
Wykonawcą inwestycji jest firma Budimex, a wartość umowy wynosi ponad 152,3 mln zł. Zakończenie realizacji zadania planowane jest w 2028 roku.
Inwestycja realizowana jest w systemie „Projektuj i buduj”, co oznacza, iż wykonawca odpowiadał zarówno za przygotowanie dokumentacji technicznej, jak i realizację robót budowlanych.
Decyzja ZRID i odszkodowania za przejęte nieruchomości
Wydanie decyzji ZRID określa granice terenu przeznaczonego pod budowę drogi oraz umożliwia rozpoczęcie procedur odszkodowawczych za nieruchomości przejmowane na rzecz Skarbu Państwa. To najważniejszy etap, który formalnie otwiera drogę do wejścia wykonawcy na plac budowy.
Pierwsze prace na placu budowy obwodnicy Sanoka
Po przekazaniu placu budowy wykonawca rozpocznie od inwentaryzacji stanu nawierzchni dróg publicznych oraz obiektów kubaturowych znajdujących się w sąsiedztwie inwestycji. Następnie zaplanowano rozpoznania saperskie oraz zabezpieczenie terenu zgodnie z decyzją środowiskową.
Kolejnym etapem będą prace przygotowawcze, w tym wycinka drzew pod nadzorem ornitologicznym, wykonanie dojazdów technologicznych do placu budowy oraz uporządkowanie terenu po wcześniejszych pracach leśnych.
Przebieg II etapu obwodnicy Sanoka
Drugi etap obwodnicy połączy istniejący odcinek zrealizowany w ramach pierwszego etapu z drogą krajową nr 28 w Bykowcach, po drugiej stronie rzeki San. Na początkowym fragmencie trasa wykorzysta istniejący przebieg drogi krajowej nr 84, a następnie zostanie skierowana na północny brzeg Sanu.
Na wspólnym odcinku z DK84 droga zostanie wyposażona w pas wielofunkcyjny, poprawiający funkcjonalność i bezpieczeństwo ruchu.

Mapa GDDKiA
Zakres inwestycji: ronda, chodniki i ścieżki pieszo-rowerowe
W ramach II etapu obwodnicy Sanoka zaplanowano budowę:
-
dwóch rond,
-
chodników i ścieżek pieszo-rowerowych,
-
jezdni dodatkowych obsługujących przyległe nieruchomości,
-
infrastruktury technicznej towarzyszącej drodze.
Inwestycja znacząco poprawi dostępność komunikacyjną terenów położonych wzdłuż nowej trasy.
Mosty i obiekty inżynierskie kluczowym wyzwaniem
Jednym z najbardziej skomplikowanych elementów zadania będzie realizacja obiektów inżynierskich. W ramach inwestycji powstanie pięć mostów, dwa przepusty oraz mur oporowy.
Największym wyzwaniem technicznym będzie budowa mostu nad linią kolejową i rzeką San o długości blisko 290 metrów, z przęsłem nurtowym liczącym 120 metrów.
Domknięcie obwodnicy Sanoka w ciągu DK28
Pierwszy etap obwodnicy Sanoka został oddany do ruchu 30 stycznia 2020 roku i przejął znaczną część ruchu tranzytowego z kierunku Krosna w stronę przejścia granicznego Krościenko–Smolnica. Realizacja drugiego etapu pozwoli na pełne domknięcie obwodnicy miasta w ciągu drogi krajowej nr 28, prowadzącej dalej w kierunku Przemyśla.
Korzyści dla mieszkańców i ruchu międzynarodowego
Budowa II etapu obwodnicy Sanoka przyniesie poprawę bezpieczeństwa mieszkańców, odciąży lokalny układ komunikacyjny oraz zwiększy przepustowość dróg w regionie. Nowa trasa ułatwi również wyjazd w kierunku Przemyśla oraz przejść granicznych w Medyce i Korczowej, stanowiących ważne połączenie Unii Europejskiej z Ukrainą.
Obwodnica Sanoka w Programie budowy 100 obwodnic
Inwestycja realizowana jest w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Na terenie województwa podkarpackiego dzięki temu programowi powstanie osiem nowych obwodnic, które mają poprawić bezpieczeństwo i płynność ruchu w miastach regionu.





![Wypadek tramwaju i pieszego w Krakowie [UTRUDNIENIA]](https://cowkrakowie.pl/wp-content/uploads/2025/06/mpk2.jpg)








