Inteligentna rewolucja transportowa w Radomiu. Powstaną m.in. nowe sygnalizacje świetlne i przebudowane zostaną skrzyżowania

mojradom.pl 4 godzin temu

O powstaniu IST poinformowali prezydent Witkowski i wiceprezydent Kalinowska

To jedno z zadań realizowanych w ramach projektu „Rozwój infrastruktury mobilności miejskiej na terenie Obszaru Funkcjonalnego Radomia”, finansowanego z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.

Pierwszeństwo dla transportu publicznego

– Celem wdrożenia ITS jest zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz usprawnienie zarządzania ruchem na terenie miasta. System ma również skrócić czas podróży komunikacją miejską dzięki wprowadzeniu priorytetów dla transportu publicznego. Realizacja tego projektu da nową jakość w funkcjonowaniu komunikacji publicznej w naszym mieście. Dziś każde nowoczesne miasto, czy to w Polsce, czy w Europie, musi stawiać na komunikację publiczną, żeby rozwiązywać problemy transportowe – podkreśla prezydent Radosław Witkowski.

30 skrzyżowań i przejść dla pieszych

Systemem ITS zostanie objętych 39 skrzyżowań i przejść dla pieszych. W większości z nich istniejąca sygnalizacja świetlna zostanie zmodernizowana, natomiast w 8 lokalizacjach powstanie nowa. ITS obejmie główne korytarze transportowe biegnące wzdłuż ulic:

  • Mieszka I / Chrobrego (od skrzyżowania z ul. Piastowską do skrzyżowania z ul. Struga / Pileckiego),
  • Żwirki i Wigury / 25 Czerwca (od skrzyżowania z ul. 11 Listopada do skrzyżowania z ul. Waryńskiego),
  • Warszawskiej / Malczewskiego (od skrzyżowania z ul. Parkową do skrzyżowania z ul. Wernera).

Dodatkowo systemem zostaną objęte skrzyżowania i przejścia dla pieszych sterowane sygnalizacją świetlną na ul. 11 Listopada (od Liceum im. S. Staszica do skrzyżowania z ul. Żwirki i Wigury) oraz przy dworcu PKP.

Serce systemu w ratuszu

Wdrożenie ITS dodatkowo będzie się wiązało z przebudową 34 spośród ujętych w projekcie skrzyżowań. – Prace obejmą m.in. budowę nowych lub poszerzenie istniejących przejazdów rowerowych i chodników, przeniesienie przejść dla pieszych oraz korektę geometrii skrzyżowań. Powstaną także nowe lub przebudowane zatoki autobusowe. Serce całego systemu będzie stanowiło Centrum Zarządzania Ruchem, które zostanie zlokalizowane w budynku ratusza. Jednym z zadań tego centrum będzie badanie intensywności ruchu, monitorowanie zdarzeń niepożądanych, badanie płynności ruchu, czyli wszystko to, co jest potrzebne do tego, żeby zapewnić płynność dla transportu publicznego – wylicza wiceprezydent Katarzyna Kalinowska.

Kluczowe podsystemy

W ramach Inteligentnego Systemu Transportowego będzie funkcjonowało kilka kluczowych podsystemów, w tym:
- system sterowania ruchem drogowym optymalizujący parametry sygnalizacji w zależności od natężenia ruchu,
- system priorytetu dla komunikacji miejskiej zapewniający szybszy przejazd autobusów przez skrzyżowania i poprawę punktualności,
– system informacji o warunkach ruchu przekazujący dane o czasach przejazdu na wybranych odcinkach,
– system pomiaru prędkości i natężenia ruchu monitorujący prędkość pojazdów oraz liczbę i kierunki przejazdów – również na ścieżkach rowerowych,
– system monitoringu CCTV rejestrujący obraz ze skrzyżowań,
– system kontrolujący poziom wody w tunelu na ul. Grzecznarowskiego, gdzie w razie potrzeby kierowcy zostaną ostrzeżeni dzięki tablic informacyjnych, które wskażą możliwe objazdy.

200 mln z Polski Wschodniej

Na oferty w przetargu MZDiK czeka do 3 grudnia 2025 roku. Wykonawca, który zostanie wyłoniony w postępowaniu, będzie miał 36 miesięcy na zaprojektowanie, budowę i uruchomienie systemu.

Wdrożenie ITS to kolejny element kompleksowego projektu modernizacji miejskiej infrastruktury transportowej, współfinansowanego z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Na ten cel miasto ma przyznane prawie 200 mln zł. To pieniądze przeznaczone m.in. na zakup elektrycznych autobusów czy rozbudowę infrastruktury służącej pieszym i rowerzystom.

Wykaz skrzyżowań i przejść dla pieszych, które zostaną objęte Inteligentnym Systemem Transportowym:

Nazwa Sygnalizacja świetlna
Michalczewskiego – Cisowa Istniejąca
Michalczewskiego – Jana Pawła II Istniejąca
Jana Pawła II – Cisowa Nowoprojektowana
Jana Pawła II – Gagarina PDP Nowoprojektowana
Grzecznarowskiego – Śląska Istniejąca
Poniatowskiego – Traugutta Istniejąca
Traugutta – Waryńskiego Istniejąca
Poniatowskiego – PKS PDP Istniejąca
25 czerwca – Waryńskiego Istniejąca
25 czerwca – Zacisze Nowoprojektowana
25 czerwca – Słowackiego Istniejąca
25 czerwca – Sienkiewicza Istniejąca
Słowackiego – Nowogrodzka Istniejąca
25 czerwca – Żeromskiego Istniejąca
25 czerwca – Kelles Krauza Istniejąca
25 czerwca – Wysoka Istniejąca
25 czerwca – Potok Północny PDP Nowoprojektowana
25 czerwca – Struga Istniejąca
Żwirki i Wigury – Kusocińskiego Istniejąca
Kelles Krauza – Niedziałkowskiego Istniejąca
Struga – Pileckiego Istniejąca
Chrobrego – Czysta Istniejąca
Malczewskiego – Wernera Istniejąca
Malczewskiego – Galileusza Istniejąca
Warszawska – Kusocińskiego Nowoprojektowana
Warszawska – Parkowa Do rozbudowy
Chrobrego – Sowińskiego Istniejąca
Chrobrego – Jasińskiego Nowoprojektowana
Chrobrego – 11 listopada Istniejąca
11 listopada – LO PDP Istniejąca
11 listopada – Żwirki i Wigury Istniejąca
Chrobrego – Mierzejewskiego Nowoprojektowana
Chrobrego – Daszyńskiego Istniejąca
Chrobrego – Rapackiego Istniejąca
Żółkiewskiego – Chrobrego – Mieszka I Istniejąca
Mieszka I – Agata Meble Istniejąca
Mieszka I – Królowej Jadwigi Istniejąca
Mieszka I – Piastowska Nowoprojektowana
Narutowicza – Kościuszki Istniejąca
Źródło: UM Radom
Zdjęcia: Łukasz Wójcik/UM Radom

Idź do oryginalnego materiału