Wojewoda lubelski wydał pozwolenie na budowę 12,5 km drogi ekspresowej S17 Zamość Wschód – Zamość Południe. Koszt budowy to ponad 440 mln zł. To fragment większej inwestycji – ok. 125 km drogi ekspresowej S17 od Piask do granicy z Ukrainą w Hrebennem.
Dla wykonawcy inwestycji wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oznacza możliwość rozpoczęcia robót budowlanych. „Planujemy, iż budowa rozpocznie się w III kwartale tego roku” – poinformował w poniedziałek (23.06) rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Lublinie Łukasz Minkiewicz.
12,5 kilometrowy fragment S17 na południe od Zamościa poprowadzony zostanie nowym śladem, po wschodniej stronie od obecnej drogi krajowej nr 17. Rozpocznie się od planowanego węzła Zamość Wschód, na skrzyżowaniu z DK74 w Jarosławcu, ominie miejscowości Barchaczów i Łabunie, a zakończy się węzłem Zamość Południe w okolicach Wólki Łabuńskiej. Węzeł ten zlokalizowany będzie na skrzyżowaniu z drogą prowadzącą w kierunku miejscowości Tyszowce.
Wybudowane zostaną po dwa pasy ruchu w obu kierunkach z pasami awaryjnymi. Planowane jest też wybudowanie lub przebudowa dróg lokalnych, a także most oraz dziewięć wiaduktów.
Inwestycja realizowana jest w systemie „Projektuj i buduj”, a wykonawcą jest firma Budimex. Wartość kontraktu to ok. 440,6 mln zł.
Wydana przez wojewodę decyzja ZRID umożliwia m.in. rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne w tej sprawie prowadzi wojewoda lubelski. Jak podał Minkiewicz, powołani przez wojewodę niezależni biegli – rzeczoznawcy majątkowi – oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Na jej podstawie GDDKiA wypłaci odszkodowania za przejęte nieruchomości.
Minkiewicz zaznaczył, iż inwestycja ma objąć także fragment drogi krajowej nr 74. Na odcinku od granicy Zamościa do węzła Zamość Wschód (1,7 km) trasa ta zostanie rozbudowana, natomiast dalej od węzła do Jarosławca (1,8 km) poprowadzona będzie nowym śladem tak, aby ominąć zabudowania tej miejscowości od południowej strony. „Dzięki temu rozwiązaniu, które zaproponował wykonawca, wyprowadzimy ruch poza obszar zabudowy i unikniemy wyburzeń kilkunastu budynków w Jarosławcu” – podkreślił Minkiewicz. Zaznaczył, iż dla obu fragmentów DK74 GDDKiA uzyskała już decyzję środowiskową, następnie złożony będzie wniosek do wojewody wniosku o wydanie decyzji ZRID.
Wojewoda lubelski wcześniej wydał już pozwolenie na budowę 17-kilometrowego odcinka S17 Tomaszów Lubelski – Hrebenne. Jeszcze w tym roku ma się też rozpocząć budowa 18-kilometrowego fragmentu tej trasy Zamość Południe – Tomaszów Lubelski Północ. Pozostałe odcinki są na etapie przygotowywania dokumentacji.
Cała trasa S17 w Lubelskiem ma być gotowa do 2030 r. Większość odcinków zostanie udostępniona kierowcom na przełomie 2027 i 2028 r. Ostatnie uruchomione będą fragmenty drogi między Łopiennikiem a Krasnymstawem oraz od węzła Zamość-Sitaniec do węzła Zamość-Wschód.
PAP / opr. PrzeG
Fot. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad [GDDKiA] FB