Od 2 sierpnia Długołęka, a od października Wisznia Mała i Czernica - 66 nowoczesnych autobusów będzie woziło mieszkańców Wrocławia na czterech liniach miejskich i 17 aglomeracyjnych. Do sąsiednich gmin będzie można pojechać z URBANCARD.
– Wrocław to dziś prawie 900 tysięcy mieszkańców. Ale z miasta korzysta znacznie więcej - bo około 1,2 mln - osób dziennie. Dlatego tak ważne jest budowanie sprawnej komunikacji zbiorowej łączącej Wrocław z najbliższymi gminami. Dzięki współpracy naszego miasta z coraz większą liczbą sąsiednich samorządów, poszerzamy możliwość podróżowania między gminami. Co najważniejsze zwiększamy liczbę połączeń, a gmina Długołęka dołącza do systemu URBANCARD, dzięki czemu podczas swoich podróży mieszkańcy będą mogli opłacać podróże w wygodny, spójny sposób – podkreśla prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Linie aglomeracyjne – czyli autobusy oznaczone numerami 9xx, kursują między Wrocławiem a gminami Czernica, Kąty Wrocławskie, Kobierzyce, Siechnice, Żórawina, Wisznia Mała, Miękinia, Długołęka.
Wrocław, Długołęka, Wisznia Mała i Czernica wchodzą na nowy poziom wspólnej komunikacji zbiorowej.
– Podpisane rok temu, warte 700 mln zł umowy obejmują uruchomienie 66 autobusów, 62 z tych autobusów to pojazdy zupełnie nowe. Zostały wyprodukowane w 2025 roku i spełniają najwyższą w tej chwili normę spalin Euro 6E. A 11 z nich to pojazdy elektryczne - oznacza to, iż również na linie aglomeracyjne wkracza elektromobilność. Pojazdy zostały wyposażone w systemy zwiększające bezpieczeństwo, takie jak m.in.: system wykrywania pieszych i rowerzystów w tzw. „martwym polu” i system wykrywania obiektów przy cofaniu, asystent hamowania, alkoblokada, inteligentny asystent kontroli prędkości. Autobusy będą informowały kierowcę o senności czy spadku poziomu jego uwagi. Będą też wyposażone w defibrylatory AED. Wszystko to jest dla nas - miasta, w którym dbamy o bezpieczeństwo mieszkańców w ramach programu „Bezpieczny Wrocław”, bardzo ważne – wylicza prezydent Wrocławia.
2 sierpnia rusza pierwszy etap zmian obejmujący połączenia pomiędzy Wrocławiem a gminą Długołęka, a 6 października drugi etap obejmujący dodatkowo połączenia z Gminą Wisznia Mała i Czernica. Nowa siatka połączeń pomiędzy Wrocławiem a gminą Długołęka jest efektem współpracy obu gmin. Nowe umowy to prawie 30 mln wozokilometrów w 6 lat. Cała wprowadzana w dwóch etapach umowa dotyczy 17 linii aglomeracyjnych oraz czterech linii miejskich.
– Pierwszy etap, czyli gmina Długołęka obejmie rozszerzenie siatki połączeń na dwóch linach miejskich: 121, na której już od maja jeżdżą nowe autobusy firmy Kłosok, i linii 115 w weekendy; oraz 11 liniach aglomeracyjnych: 904, 911, 914, 921, 924, 928, 931, 941, 944, 961, 964. Z tego cztery linie: 928, 944, 961, 964 są nowe, a pięć linii zmieni trasę: 904, 921, 924, 931, 941. Pięć z jeżdżących wcześniej linii zwiększy częstotliwości (911, 914, 921, 924, 941). Dzięki tym zmianom liczba kursów wzrośnie o około 30 proc. z czego w weekendy liczba kursów wzrośnie prawie dwukrotnie – informuje Dawid Barabasz, zastępca dyrektora Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.

Już od 2 sierpnia na wszystkich tych liniach aglomeracyjnych wdrożony będzie system URBANCARD, co oznacza pełną integrację systemu biletowego na liniach miejskich i aglomeracyjnych 9xx. Gmina Długołęka w ten sposób dołącza do pozostałych gmin aglomeracji wrocławskiej, w których URBANCARD już funkcjonuje: Miękinia, Kąty Wrocławskie, Czernica, Wisznia Mała, Żórawina, Kobierzyce i Siechnice – w zakresie jakim są obsługiwane przez linie 9xx W pierwszym etapie na ulice wyjedzie 46 fabrycznie nowych autobusów marki SOR (15 najdłuższych we Wrocławiu i aglomeracji autobusów przegubowych NS18 o długości 18,75 m; 24 12-metrowe autobusy solo NS12 i siedem elektrycznych również 12-metrowych ENS12). Pozostałe pojazdy marki Mercedes (modele Citaro, eCitaro i Conecto G) zobaczymy na ulicach w drugim etapie.
Drugi etap - Czernica i Wisznia Mała zostanie wdrożony 6 października 2025 r. Wtedy zmiany w siatce połączeń obejmą linie miejskie 108 i 120 oraz sześć linii aglomeracyjnych: 905, 908, 920, 930, 945 i 955 z czego dwie linie będą nowe (945, 955), a dwie linie zmienią trasę: 920, 930. Dzięki temu liczba kursów aglomeracyjnych wzrośnie o ok. 35 proc.

Linie aglomeracyjne objęte zmianami:
904 - kursować będzie w zmienionej relacji Łozina – Kromera tylko w dni robocze z częstotliwością co około 60 minut w szczytach komunikacyjnych i co około 120 minut poza szczytami, linia będzie obsługiwana przez autobusy solo w tym te o napędzie elektrycznym;
911 - linia w dalszym ciągu będzie kursować z rejonu placu Grunwaldzkiego, ale na terenie gminy zakończy kurs w Piecowicach, będzie ona kursować we wszystkie dni tygodnia ze zwiększoną względem obecnej częstotliwością tj. w szczytach komunikacyjnych co 30 minut i w niedziele i poza szczytem co około 60 minut. Do obsługi linii 911 będą wykorzystywane głównie autobusy przegubowe.
914 - linia w dalszym ciągu będzie kursować we wszystkie dni tygodnia z Galerii Dominikańskiej docelowo do Pruszowic (do czasu zakończenia remontu drogi na terenie Gminy Długołęka tylko do Długołęki) ze zwiększoną względem obecnej częstotliwością tj. w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami co około 60 minut. Do obsługi linii 914 (od dnia 1 września 2025 roku) będą wykorzystywane głównie autobusy przegubowe.
921 - linia zmieni swoją trasę i będzie swoistym wydłużeniem wybranych kursów linii 121 na odcinku od przystanku Kiełczowska (Cmentarz) do miejscowości Śliwice (dokładny termin uruchomienia linii 921 w nowym kształcie jest uzależniony od terminu zakończenia przebudowy infrastruktury drogowej w miejscowości Śliwice). Linia kursować będzie w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami co około 60 minut. Do jej obsługi będą wykorzystywane głównie autobusy przegubowe.
924 - linia będzie kursować we wszystkie dni tygodnia z Galerii Dominikańskiej docelowo do Stępnia przez Byków (kursy skrócone zostaną skierowane do Piecowic) ze zwiększoną względem obecnej częstotliwością tj. w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami co około 60 minut. Do obsługi linii 924 (od dnia 1 września 2025 roku) będą wykorzystywane głównie autobusy przegubowe.
928 - linia będzie kursować we wszystkie dni tygodnia z Kromera do Januszkowic (kursy skrócone zostaną skierowane do Bierzyc) z częstotliwością w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami i w weekendy co około 60 minut. Do obsługi linii 928 będą wykorzystywane autobusy 12 metrowe w tym te o napędzie elektrycznym.
931 – linia zmieni trasę i kursować będzie w głównej relacji Godzieszowa – Kiełczówek (z kursami skróconymi do Mulickiej) z częstotliwością w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami i w weekendy co około 60 minut. Do obsługi linii 931 operator będzie wykorzystywał autobusy solo.
934 - linia zostaje zawieszona - cześć jej obecnej trasy obsłuży linia 928.
936 - linia zostaje zawieszona - obsługę jej trasy zapewnią linie 931 i 944.
941 - linia zmieni trasę i kursować będzie w głównej relacji Łozina – Stadion Olimpijski (z kursami skróconymi do Szczodrego) ze zwiększoną względem obecnej częstotliwością tj. co 60 minut (dokładny termin zmiany trasy linii 941 jest uzależniony od terminu zakończenia przebudowy infrastruktury drogowej w miejscowości Szczodre). Do obsługi linii 941 operator będzie wykorzystywał autobusy solo.
944 - będzie to nowa linia kursująca w dni robocze w relacji Mulicka – Mirków z częstotliwością co około 60 minut. Do obsługi linii 944 operator będzie wykorzystywał autobusy solo.
961 - nowa linia będzie kursować z rejonu Placu Grunwaldzkiego do Brzeziej Łąki (z kursami skróconymi do Piecowic w przypadku opóźnień w przygotowaniu pętli autobusowej na terenie Gminy Długołęka), będzie ona kursować we wszystkie dni tygodnia z częstotliwością w szczytach komunikacyjnych co 30 minut a poza szczytami i w niedziele co około 60 minut. Do obsługi linii 961 będą wykorzystywane głównie autobusy przegubowe.
964 - będzie to nowa linia kursująca w relacji Kromera - Brzezia Łąka (z kursami skróconymi do Śliwic w przypadku opóźnień w przygotowaniu pętli autobusowej na terenie Gminy Długołęka) tylko w dni robocze z częstotliwością co około 30 minut w szczytach komunikacyjnych i co około 60 minut poza szczytami. Linia będzie obsługiwana przez autobusy 12-metrowe w tym te o napędzie elektrycznym.