Gliwice od października będą wydawać nowe karty z kodami QR dostępu do PSZOK. Będzie je można wyrobić na nowym, specjalnym stanowisku w Urzędzie Miejskim, a także (pod pewnym warunkiem) w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych przy ul. Rybnickiej 199B.
Od października w Urzędzie Miejskim w Gliwicach ruszy wydawanie indywidualnych, bezpłatnych kart z QR-owymi kodami do PSZOK – nowego „klucza dostępu” do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych przy ul. Rybnickiej 199B. Zmiana jest rewolucyjna i bardzo ważna, bo od 1 stycznia 2026 roku tylko na tej podstawie punkt PSZOK będzie przyjmował przywiezione przez nas odpady.
Czym będzie indywidualny kod PSZOK? Prostym w użyciu numerem przypisanym do nieruchomości, który potwierdzi prawo do korzystania z usług Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych przy ul. Rybnickiej 199B przez osoby składające i opłacające deklarację za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Po co te zmiany? Gliwice chcą w ten sposób usprawnić i uporządkować sposób oddawania odpadów, chronić mieszkańców przed sytuacjami, w których nieuprawnione osoby pozbywają się śmieci „na czyjś rachunek”, a także poprawić kontrolę i ewidencję całego systemu.
Ile mamy czasu w działanie? Od 1 października do 31 grudnia br. potrwa okres przejściowy. W tym czasie odpady będziemy mogli oddawać do punktu PSZOK tak jak dotychczas – na podstawie oświadczenia. To jednak najlepszy moment, by złożyć w Urzędzie Miejskim wniosek o kod PSZOK. Dlaczego? Po 31 grudnia oświadczenia stracą ważność – i bez kodu do PSZOK nie uda się zostawić w punkcie choćby jednego worka. Składając wniosek o kod PSZOK już w okresie przejściowym, zyskasz pewność, iż w nowym roku bez problemu oddasz odpady! Unikniesz też ewentualnych późniejszych kolejek w urzędzie.
A o ile komuś z jakichś przyczyn nie uda się załatwić kodu do końca roku? Uspokajamy – wniosek o wydanie kodu będzie można złożyć w UM w każdej chwili. Niemniej – im szybciej, tym lepiej.
Jak zdobyć od października kod PSZOK?
Domy jednorodzinne – sprawę załatwia właściciel nieruchomości, który będzie musiał pobrać dokument wniosku o wydanie kodu PSZOK ze stanowiska Informacji Głównej w Urzędzie Miejskim przy ul. Zwycięstwa 21 lub ze strony internetowej bip.gliwice.eu (Wirtualne Biuro Obsługi → Formularze → Wniosek o wydanie Kodu PSZOK dla nieruchomości jednorodzinnej). Po wypełnieniu wniosek trzeba będzie złożyć:
– osobiście na nowym, specjalnie przygotowanym stanowisku, które pojawi się niedługo na parterze Urzędu Miejskiego przy ul. Zwycięstwa 21 lub
– elektronicznie – przez ePUAP bądź eDoręczenia.
Budynki wielorodzinne – o wydanie kart PSZOK może występować zbiorczo spółdzielnia, wspólnota lub zarządca.
Jeżeli jednak spółdzielnia nie zdecyduje się na taką formę dystrybucji kodów w swoich zasobach, mieszkaniec będzie mógł złożyć samodzielnie wniosek o kartę/kod PSZOK, będzie jednak zobowiązany dołączyć do wniosku zaświadczenie od zarządcy lub administratora nieruchomości, potwierdzające naliczanie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w czynszu (zgodnie ze wzorem).
Kod PSZOK zostanie wydany w formie plastikowej karty lub elektronicznego pliku przesyłanego przez ePUAP lub eDoręczenia, w ciągu maksymalnie 14 dni. Usługa jest bezpłatna.
UWAGA! Karty PSZOK będzie można wyrobić nie tylko w Urzędzie Miejskim, ale również bezpośrednio w PSZOK przy ul. Rybnickiej 199B – w tym przypadku również należy przedłożyć wymagane dokumenty (zaświadczenie od zarządcy lub administratora nieruchomości, potwierdzające naliczanie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w czynszu – zgodnie ze wzorem).
Z Gliwicką Kartą Mieszkańca wygodniej!
Jeśli ją masz – świetnie! jeżeli nie, warto ją jak najszybciej wyrobić, bo jej numer może zostać zintegrowany z systemem PSZOK i służyć jako kod QR uprawniający do korzystania z Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych przy ul. Rybnickiej. Wtedy wystarczy tylko pokazać na wjeździe Gliwicką Kartę Mieszkańca lub otworzyć aplikację GKM na komórce.
Jak wyrobić Gliwicką Kartę Mieszkańca? Na stronie kartamieszkanca.gliwice.eu można założyć konto i złożyć wniosek online. Po weryfikacji wniosku, karta będzie od razu dostępna w wersji elektronicznej, z poziomu aplikacji mobilnej.
Osoby, które nie korzystają z komputera, mogą złożyć wniosek o wydanie karty GKM osobiście w Urzędzie Miejskim na papierowym formularzu. Należy w tym celu zgłosić się do Biura Obsługi Interesantów, a osoby z niepełnosprawnościami mogą skorzystać z pomocy konsultanta do spraw osób niepełnosprawnych – w godzinach pracy urzędu. Tam też będzie można odebrać plastikową kartę.
Gliwicka Karta Mieszkańca to bezpłatny pakiet korzyści dla osób zamieszkałych w Gliwicach i rozliczających tu podatek dochodowy. Umożliwia tańsze korzystanie z oferty kulturalnej, sportowej i turystycznej miasta, a w wersji mobilnej – także zgłaszanie usterek w przestrzeni publicznej.
Co zrobić, by Gliwicka Karta Mieszkańca stała się naszą przepustką do punktu PSZOK?
Jeśli masz dom jednorodzinny, to składając od października w urzędzie wniosek o wydanie kodu PSZOK, pokaż na nowym stanowisku na parterze Gliwicką Kartę Mieszkańca lub otwórz aplikację GKM. Numer twojej karty zostanie wprowadzony i aktywowany w systemie PSZOK.
Mieszkasz w bloku lub kamienicy? O twój kod PSZOK postara się zarządca budynku, np. wspólnota mieszkaniowa lub spółdzielnia. Odbierz go i zgłoś się z nim oraz Gliwicką Kartą Mieszkańca lub aplikacją GKM do nowego, specjalnego stanowiska na parterze UM. Tam kod PSZOK zostanie przypisany do Twojej karty.
Zachęcamy do wyrabiania Gliwickiej Karty Mieszkańca i powiązywania jej od października z kodem PSZOK! Pozwoli to załatwiać sprawy w punkcie zbiórki odpadów przy ul. Rybnickiej zdecydowanie szybciej i bez dodatkowych formalności.