CPK. KDP. Łętownia – Rzeszów
Centralny Port Komunikacyjny poinformował o złożeniu wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka Kolei Dużych Prędkości w województwie podkarpackim.
Nowa linia kolejowa ma znacząco wpłynąć na rozwój połączeń aglomeracyjnych i regionalnych oraz skrócić czas przejazdu między Rzeszowem a Warszawą.
Linia KDP Łętownia – Rzeszów: najważniejszy etap inwestycji
Wniosek obejmuje odcinek Łętownia – Rzeszów o długości 42 kilometrów. Wybrano wariant inwestorski W2, który przebiega najbardziej na wschód spośród analizowanych tras. Linia omija Sokołów Małopolski od wschodu, biegnie wzdłuż drogi ekspresowej S19 i włącza się w linię kolejową nr 91 (Rzeszów – Medyka) w gminie Krasne.
Wariant wybrany w konsultacjach z samorządami
Wariant W2 został najlepiej oceniony podczas konsultacji społecznych oraz rozmów z lokalnymi samorządami. Wniosek trafił do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie. Raport o oddziaływaniu na środowisko zostanie udostępniony publicznie, co umożliwi mieszkańcom i instytucjom zgłaszanie uwag.

Grafika: CPK
Wybrany wariant inwestorski W2 (ZOBACZ TUTAJ)
Nowe możliwości dla mieszkańców Podkarpacia
Linia Łętownia – Rzeszów zapewni szybkie połączenie między Rzeszowem a Stalową Wolą i Lublinem. Dzięki niej do sieci kolejowej włączony zostanie Sokołów Małopolski, a nowe przystanki pasażerskie powstaną m.in. w Nienadówce i Stobiernej.
Ważnym elementem będzie również stworzenie przelotowego połączenia z Lotniskiem Rzeszów – Jasionka, które w tej chwili obsługiwane jest tylko od jednej strony. Nowa infrastruktura przyczyni się do rozwoju transportu w aglomeracji rzeszowskiej.
Skrócone czasy przejazdu do Warszawy i CPK
Budowa linii Łętownia – Rzeszów wpłynie także na relacje długodystansowe. Czas podróży pomiędzy Rzeszowem a Warszawą oraz Centralnym Portem Komunikacyjnym ulegnie znacznemu skróceniu. Inwestycja uzupełni już realizowaną infrastrukturę kolejową na Podkarpaciu.
Parametry techniczne nowej linii
Projekt zakłada, iż na nowym odcinku pociągi będą mogły poruszać się z prędkością eksploatacyjną do 200 km/h (prędkość projektowa wynosi 250 km/h). Linia będzie zelektryfikowana napięciem 3 kV DC i dostosowana do obsługi pociągów regionalnych, dalekobieżnych oraz towarowych.
Podsumowanie
Realizacja odcinka Kolei Dużych Prędkości Łętownia – Rzeszów to najważniejszy krok w rozwoju sieci kolejowej na Podkarpaciu. Inwestycja nie tylko skróci czas przejazdu do stolicy, ale także poprawi dostępność komunikacyjną mniejszych miejscowości i zwiększy rolę transportu kolejowego w regionie.