PKP Intercity podpisało kontrakt na modernizację zaplecza technicznego w Krakowie Prokocimiu. W ramach inwestycji zostaną gruntownie przebudowane obiekty utrzymania taboru oraz zmodernizowana infrastruktura bocznicy, z której wyprawiane są pociągi w różne rejony kraju. Prace mają poprawić warunki pracy dla załogi oraz usprawnić obsługę składów.
Wykonawcą inwestycji została firma Hochtief Polska S.A. Zgodnie z zapisami umowy, prace potrwają maksymalnie dwa lata, a ich wartość to blisko 57,5 miliona złotych brutto.
Modernizacja obejmuje szeroki zakres robót budowlanych i instalacyjnych. Przewidziano między innymi wymianę pokryć dachowych obu hal, instalację nowych świetlików, przebudowę torowiska wewnątrz obiektów oraz regulację przyległych odcinków torów. W planach znalazły się też prace przy kanałach rewizyjnych, fundamentach i posadzkach.
Oprócz tego zmodernizowane zostaną instalacje: elektryczna, wodociągowa, sanitarna oraz system centralnego ogrzewania. Obiekty zostaną również wyposażone w wentylację mechaniczną. Na liście robót znalazła się również przebudowa trakcji w obu halach, modernizacja przestrzeni socjalnych i warsztatowych, a także dostosowanie zaplecza do obowiązujących wymagań przeciwpożarowych, w tym przebudowa drogi pożarowej i wymiana instalacji hydrantowej.
PKP Intercity zapowiada, iż po zakończeniu inwestycji zaplecze w Prokocimiu będzie pracować znacznie sprawniej, co ma przełożyć się na lepszą organizację ruchu i większą dostępność taboru do realizacji połączeń. Modernizacja ma również pozytywnie wpłynąć na bezpieczeństwo pracowników oraz komfort pasażerów.
Bocznica w Krakowie Prokocimiu to najważniejsze ogniwo w systemie przygotowania pociągów do tras, m.in. w kierunkach takich jak Jelenia Góra, Łupków, Zagórz, Hrubieszów, Lublin, Warszawa, Olsztyn, Szczecin czy Poznań.
W 2025 roku PKP Intercity przeznaczy na modernizację infrastruktury 292 mln zł netto. Poza Krakowem inwestycje planowane są również w Lublinie, Białymstoku, Łodzi, Warszawie i Gdyni. W perspektywie do 2030 roku spółka planuje zainwestować łącznie około 3,4 mld zł w rozwój i unowocześnienie bocznic i zapleczy technicznych.
PKP Intercity, jako największy przewoźnik dalekobieżny w Polsce, stale zwiększa liczbę pasażerów. W 2024 roku jego pociągami podróżowało 78,5 mln osób – o 15 proc. więcej niż rok wcześniej i aż o 33 proc. więcej niż w 2022 roku. Firma przewiduje, iż w bieżącym roku liczba pasażerów osiągnie 88 mln, a do końca dekady – 110 mln.
Spółka oferuje przejazdy w czterech kategoriach pociągów: TLK i IC to tańsze, ekonomiczne połączenia, natomiast EIC i EIP – obsługiwane m.in. przez pociągi Pendolino – zapewniają szybsze, bardziej komfortowe przejazdy między największymi miastami w kraju i za granicą.