Kraków zamawia najdłuższe tramwaje w Polsce. 20 nowych wagonów PESA pojedzie m.in. na „pięćdziesiątkę dwójkę”

1 godzina temu

MPK w Krakowie podpisało umowę z firmą PESA Bydgoszcz SA na dostawę 20 nowych tramwajów o długości ponad 43 metrów. To kontynuacja wymiany taboru, o której miasto mówi od kilku lat. Pierwszy z zamówionych wagonów ma dotrzeć do Krakowa w 2028 roku, ostatni w połowie 2029 roku.

W poniedziałek, 1 grudnia, w Urzędzie Miasta Krakowa podpisano umowę między Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym a producentem tramwajów PESA Bydgoszcz SA. Kontrakt opiewa na 461,1 mln zł netto i obejmuje dostawę 20 wagonów, które dołączą do już eksploatowanych Krakowiaków.

Nowe pojazdy będą miały ponad 43 metry długości i w całości niską podłogę. Producent zapowiada klimatyzację, monitoring, system informacji pasażerskiej dostosowany do potrzeb osób niewidomych, platformy dla wózków inwalidzkich oraz miejsce dla osób z niepełnosprawnościami. W każdym z wagonów ma znaleźć się także defibrylator AED.

Jeden z tramwajów zostanie wyposażony w baterie trakcyjne, pozwalające na przejazd bez sieci trakcyjnej na odcinku około 3 kilometrów. Według producenta będzie to pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce w pojeździe tej długości.

– To jeden z najważniejszych projektów tramwajowych realizowanych w tej chwili w Polsce – mówi Krzysztof Zdziarski, prezes PESA Bydgoszcz SA. – Zastosowanie baterii trakcyjnych w tak długich pojazdach to rozwiązanie innowacyjne w skali kraju, które zwiększa elastyczność eksploatacji – dodaje.

Nowe tramwaje mają obsługiwać najbardziej obciążone linie, m.in. nr 52, kursującą między Czerwonymi Makami a osiedlem Piastów. Dzięki temu z tej trasy znikną potrójne, wysokopodłogowe składy 105Na. Docelowo wszystkie krakowskie tramwaje mają być niskopodłogowe i wyposażone w klimatyzację.

Finansowanie inwestycji zapewnia pożyczka udzielona MPK przez Bank Gospodarstwa Krajowego, pochodząca ze środków Krajowego Planu Odbudowy w ramach programu „Inwestycje na rzecz zielonej transformacji miast”.

– Umowa z BGK ma stałe oprocentowanie na poziomie 1 procenta i 20-letni okres spłaty. Zakup nie wpłynie na koszty przewozowe miasta – mówi Rafał Świerczyński, prezes MPK w Krakowie.

Po zakończeniu dostaw Kraków będzie dysponował w sumie 57 najdłuższymi tramwajami w Polsce – 36 Krakowiakami, jednym wagonem 405N i 20 nowymi pojazdami od PESY. MPK zapowiada też kolejne przetargi – planuje zakup choćby 40 następnych tramwajów: 10 o długości ponad 43 metrów oraz 30 krótszych, 33-metrowych wagonów jednokierunkowych.

Idź do oryginalnego materiału