Letni rozkład, nowoczesne rozwiązania i bezpieczeństwo na pierwszym miejscu. Co słychać na poznańskiej Ławicy?

10 godzin temu

Choć sezon wakacyjny kojarzy się przede wszystkim z walizkami, na poznańskim lotnisku nie brakuje również… rowerów. Jak podkreślił rzecznik Ławicy, nawiązując do wcześniejszej rozmowy w programie o rowerach w mieście, sprzęt sportowy można bez problemu nadać jako bagaż niestandardowy. Wystarczy odpowiednie zabezpieczenie, najlepiej w specjalnym twardym etui.

– Podczas dużych imprez sportowych, np. wyścigów kolarskich, widujemy na lotnisku wiele takich charakterystycznych pokrowców – mówił Patryn.

Choć czarterowe loty do Grecji czy Hiszpanii wystartowały już w majówkę, prawdziwy szczyt sezonu przypadł na przełom czerwca i lipca. Jak pokazują dane, największą popularnością cieszy się Turcja. Dużym zainteresowaniem niezmiennie cieszy się też Egipt, choć jak przypomniał rzecznik, warto przed podróżą sprawdzać aktualne komunikaty MSZ ze względu na sytuację w regionie.

Wśród nowych kierunków pojawiła się Walencja, a na europejskiej mapie tanich i częstych połączeń mocno umacnia się Mediolan-Bergamo.

– To już nie tylko tranzyt. Coraz więcej osób świadomie zatrzymuje się tam choćby na jeden dzień – zauważa Patryn.

W rozkładzie nie brakuje też połączeń do Dubaju czy Amsterdamu, które otwierają dalsze kierunki do Azji, Australii czy obu Ameryk.

Odczuwalne zmiany zaszły także w samym terminalu. Po przebudowie strefy kontroli bezpieczeństwa pasażerowie mogą liczyć na sprawniejsze przejście, bez konieczności wyciągania kosmetyków z bagażu czy zdejmowania butów.

– Mamy nowoczesne skanery, w tym prześwietlarki obuwia – tłumaczył rzecznik.

Zmieniła się również strefa komercyjna. Po przejściu przez kontrolę bezpieczeństwa pasażerowie trafiają do przestrzeni przypominającej nowoczesną galerię handlową z nowymi restauracjami, kawiarniami, punktami sprzedaży gazet i perfum.

Przebudowa to dopiero początek. Port Lotniczy Poznań-Ławica przygotowuje się do rozbudowy.

– Jesteśmy na etapie zaawansowanych prac koncepcyjnych. Pracujemy z renomowaną firmą projektową, która ma na koncie projekty dużych lotnisk na świecie – mówił Patryn.

Planowane zmiany obejmują m.in. strefę przylotów, a także przestrzenie dla odlatujących pasażerów. Analizowane są różne scenariusze: rozbudowa w kierunku wschodnim i zachodnim, ale też… wzwyż.

– Obecna bryła terminala daje takie możliwości – zapewnia rzecznik.

W odpowiedzi na liczne głosy pasażerów, strefa krótkiego postoju typu „Kiss & Fly” została przeniesiona bliżej wejścia do terminala.

– Nowa lokalizacja to parking P1 – przestronny, wygodny, a niebawem również zadaszony – zapowiada Patryn.

To odpowiedź na zgłaszane przez pasażerów problemy: konieczność przechodzenia przez parking, brak osłony przed deszczem i dużą odległość do budynku terminala.

W ostatnim czasie na Ławicy miały miejsce dwa niebezpieczne incydenty. Pierwszy dotyczył pozostawionej bez opieki torby w hali odpraw. Procedury zadziałały natychmiast: bagaż został odizolowany, zaangażowano Straż Graniczną, a niektóre obszary lotniska wyłączono na blisko godzinę.

– Efektem było opóźnienie ośmiu lotów – zaznaczył Patryn.

Drugi przypadek to niewybredny żart o „ładunku wybuchowym”.

– W takich sytuacjach decyzję o wpuszczeniu pasażera na pokład podejmuje kapitan. I w tym przypadku odmówił – wyjaśnił rzecznik.

Oba zdarzenia pokazują, jak ważne jest odpowiedzialne zachowanie na lotnisku.

– Nie chcemy nikogo straszyć, ale bezpieczeństwo wszystkich pasażerów to absolutny priorytet. Nie ma miejsca na lekkomyślność – podsumował Patryn.

Port Lotniczy Poznań-Ławica wchodzi w szczyt sezonu wakacyjnego z bogatą siatką połączeń, nową jakością obsługi pasażerów i konkretnymi planami rozbudowy.

Idź do oryginalnego materiału