Nowe trasy PKP Intercity. Mielec zyska połączenia dalekobieżne

2 godzin temu
Zdjęcie: Mielec wraca na kolejową mapę PKP Intercity. | foto PKP Intercity


Nowa siatka połączeń obejmie m.in. 14 miejscowości, w których od dawna nie kursowały pociągi dalekobieżne. Do Czaplinka i Złocieńca składy powrócą po 40 latach, do Łomży, Chorzel czy Wielbarka – po 30 latach, a do Człuchowa i Czarnego – po 20 latach.

To właśnie dzięki hybrydowym i spalinowym zespołom trakcyjnym możliwe będzie połączenie większych miast z mniejszymi miejscowościami, gdzie linie kolejowe nie są zelektryfikowane. Nowe pociągi pojadą m.in. do Jasła, Zagórza, Kostrzyna, Gorzowa Wielkopolskiego, Świdnicy, Chojnic czy Krasnegostawu.

Nowe trasy przez Polskę

W ramach programu uruchomionych zostanie kilkanaście tras. Wśród nich:

  • Warszawa – Łomża (przez Wyszków, Ostrołękę, Śniadowo),

  • Białystok – Gdynia (m.in. przez Olsztyn i Szczytno),

  • Kraków – Gdynia (przez Katowice, Tarnowskie Góry, Łódź, Płock, Grudziądz),

  • Warszawa – Białystok (przez Hajnówkę i Bielsk Podlaski),

  • Kraków – Hrubieszów (m.in. przez Mielec, Stalową Wolę, Biłgoraj i Zamość),

  • Gdynia – Kostrzyn (przez Chojnice i Gorzów Wielkopolski),

  • Kraków – Zagórz (przez Jasło, Krosno i Sanok),

  • Kraków – Jelenia Góra (przez Nysę i Świdnicę),

  • Gdynia – Szczecin (przez Chojnice, Człuchów, Czaplinek i Złocieniec).

Pierwszym uruchomionym połączeniem będzie relacja Poznań – Gorzów Wielkopolski w grudniu 2025 r. Kolejna, do Łomży, ruszy w 2026 roku.

Nowy tabor – hybrydy i spalinowe zespoły

PKP Intercity ogłosiło przetarg na 22 spalinowe składy, które posłużą do uruchomienia pierwszych połączeń. Równolegle realizowane są prace nad budową 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych w firmie NEWAG w Nowym Sączu – pierwsze z nich mają trafić do przewoźnika w 2027 roku, a wszystkie zostaną dostarczone do połowy 2029 roku.

W fabryce PESA powstaje także 16 lokomotyw hybrydowych. Będą mogły poruszać się zarówno po liniach zelektryfikowanych, jak i tam, gdzie nie ma sieci trakcyjnej. Dzięki nowemu taborowi zyskają także takie miasta jak Suwałki, Augustów, Zielona Góra czy Leszno” – wskazuje przewoźnik.

Komfort dla pasażerów

Nowe pociągi będą liczyć 177 miejsc siedzących (156 w drugiej klasie i 21 w pierwszej). Na pasażerów czekają klimatyzowane wnętrza, ergonomiczne fotele, gniazdka przy każdym miejscu, indywidualne oświetlenie, a także przestrzeń dla osób z niepełnosprawnościami.

W składach przewidziano miejsce na rowery, część dla rodzin z dziećmi z planszami do gier, automaty vendingowe i system bezpieczeństwa ETCS.

Idź do oryginalnego materiału