Nowa siatka połączeń obejmie m.in. 14 miejscowości, w których od dawna nie kursowały pociągi dalekobieżne. Do Czaplinka i Złocieńca składy powrócą po 40 latach, do Łomży, Chorzel czy Wielbarka – po 30 latach, a do Człuchowa i Czarnego – po 20 latach.
To właśnie dzięki hybrydowym i spalinowym zespołom trakcyjnym możliwe będzie połączenie większych miast z mniejszymi miejscowościami, gdzie linie kolejowe nie są zelektryfikowane. Nowe pociągi pojadą m.in. do Jasła, Zagórza, Kostrzyna, Gorzowa Wielkopolskiego, Świdnicy, Chojnic czy Krasnegostawu.
Nowe trasy przez Polskę
W ramach programu uruchomionych zostanie kilkanaście tras. Wśród nich:
-
Warszawa – Łomża (przez Wyszków, Ostrołękę, Śniadowo),
-
Białystok – Gdynia (m.in. przez Olsztyn i Szczytno),
-
Kraków – Gdynia (przez Katowice, Tarnowskie Góry, Łódź, Płock, Grudziądz),
-
Warszawa – Białystok (przez Hajnówkę i Bielsk Podlaski),
-
Kraków – Hrubieszów (m.in. przez Mielec, Stalową Wolę, Biłgoraj i Zamość),
-
Gdynia – Kostrzyn (przez Chojnice i Gorzów Wielkopolski),
-
Kraków – Zagórz (przez Jasło, Krosno i Sanok),
-
Kraków – Jelenia Góra (przez Nysę i Świdnicę),
-
Gdynia – Szczecin (przez Chojnice, Człuchów, Czaplinek i Złocieniec).
Pierwszym uruchomionym połączeniem będzie relacja Poznań – Gorzów Wielkopolski w grudniu 2025 r. Kolejna, do Łomży, ruszy w 2026 roku.
Nowy tabor – hybrydy i spalinowe zespoły
PKP Intercity ogłosiło przetarg na 22 spalinowe składy, które posłużą do uruchomienia pierwszych połączeń. Równolegle realizowane są prace nad budową 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych w firmie NEWAG w Nowym Sączu – pierwsze z nich mają trafić do przewoźnika w 2027 roku, a wszystkie zostaną dostarczone do połowy 2029 roku.
W fabryce PESA powstaje także 16 lokomotyw hybrydowych. Będą mogły poruszać się zarówno po liniach zelektryfikowanych, jak i tam, gdzie nie ma sieci trakcyjnej. Dzięki nowemu taborowi zyskają także takie miasta jak Suwałki, Augustów, Zielona Góra czy Leszno” – wskazuje przewoźnik.
Komfort dla pasażerów
Nowe pociągi będą liczyć 177 miejsc siedzących (156 w drugiej klasie i 21 w pierwszej). Na pasażerów czekają klimatyzowane wnętrza, ergonomiczne fotele, gniazdka przy każdym miejscu, indywidualne oświetlenie, a także przestrzeń dla osób z niepełnosprawnościami.
W składach przewidziano miejsce na rowery, część dla rodzin z dziećmi z planszami do gier, automaty vendingowe i system bezpieczeństwa ETCS.