Linia kolejowa Łętownia-Rzeszów: CPK wnioskuje o decyzję środowiskową
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka Kolei Dużych Prędkości w województwie podkarpackim: Łętownia-Rzeszów.
Dzięki tej inwestycji skróci się czas przejazdu m.in. między Rzeszowem, Stalową Wolą i Lublinem, a docelowo z Warszawą.
– Odcinek Łętownia-Rzeszów ma 42 kilometry długości i jest jednym z najważniejszych elementów sieci kolejowej w regionie. Zapewni bezpośrednie, szybkie połączenia między Rzeszowem, Stalową Wolą i Lublinem, włączy Sokołów Małopolski do sieci kolejowej oraz przewiduje przystanki w mniejszych miejscowościach, takich jak Nienadówka i Stobierna – podkreśla CPK.
Nowa linia umożliwi również przelotowe połączenie z Lotniskiem Rzeszów-Jasionka, które dziś dostępne jest tylko od jednej strony, zwiększając komfort podróży w aglomeracji rzeszowskiej.
Przebieg odcinka Łętownia – Rzeszów: wariant inwestorski W2 wybrany po konsultacjach
Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dotyczy wariantu inwestorskiego W2, który przebiega najbardziej na wschód spośród rozpatrywanych propozycji. Trasa prowadzi wschodnią stroną Sokołowa Małopolskiego, następnie wzdłuż drogi ekspresowej S19, aż do linii nr 91 (Rzeszów-Medyka) w gminie Krasne.
– Wariant W2 został najlepiej oceniony podczas konsultacji z lokalnymi samorządami – wskazuje CPK. Wniosek złożono do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie.
Odcinek linii kolejowej Łętownia – Rzeszów będzie liczył 42 kilometry długości.

Grafika: CPK
Prędkość i funkcjonalność linii
Linia będzie przystosowana do ruchu pociągów regionalnych, dalekobieżnych i towarowych. Maksymalna prędkość eksploatacyjna wyniesie 200 km/h, a projektowa – 250 km/h, przy zastosowaniu zasilania 3 kV DC.
– Realizacja inwestycji skróci również połączenia długodystansowe między Rzeszowem, Warszawą i Lotniskiem CPK – dodaje spółka.
CPK – kompleksowy system transportowy kraju
Centralny Port Komunikacyjny to najważniejszy projekt integrujący transport lotniczy, kolejowy i drogowy w Polsce. W ramach programu powstanie centralne lotnisko między Warszawą a Łodzią oraz sieć kolei dużych prędkości.
Nowy port lotniczy ma początkowo obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie i będzie projektowany z możliwością elastycznej rozbudowy w przyszłości.
Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 mld zł.