Miejska aplikacja „mKraków” w nowej wersji. Aleksander Miszalski: „Chcemy, by urząd był dostępny 24 godziny na dobę”

1 miesiąc temu

Od dziś mieszkańcy Krakowa mogą korzystać z najnowszej wersji aplikacji mKraków. To miejskie narzędzie, które ma ułatwić codzienne życie w stolicy Małopolski – od rozkładu jazdy, przez opłaty parkingowe, po zgłoszenia do urzędu. Jak podkreśla prezydent Aleksander Miszalski, to jeden z elementów budowania nowoczesnego i przyjaznego miasta.

– Krok po kroku realizujemy kolejne postulaty i obietnice wyborcze, które były podnoszone w kampanii jako ważne i potrzebne dla mieszkańców – mówił prezydent Krakowa podczas prezentacji najnowszej wersji aplikacji. – Zależy nam bardzo na tym, żeby urząd był dostępny online całą dobę i dawał możliwość załatwiania spraw z poziomu telefonu komórkowego.

Aplikacja mKraków została uruchomiona w maju tego roku jako centralne narzędzie do obsługi usług publicznych w Krakowie. W pierwszej wersji umożliwiała m.in. przeglądanie aktualności z portalu krakow.pl, korzystanie z funkcji Karty Krakowskiej i Krakowskiej Karty Rodzinnej 3+, zakup biletów okresowych ze zniżką dla mieszkańców, udział w konsultacjach społecznych, dostęp do harmonogramu wywozu odpadów oraz rozkładów jazdy komunikacji miejskiej. Użytkownicy mogli także zgłaszać problemy i pomysły przez Krakowskie Centrum Kontaktu oraz przeglądać mapę miejskich obiektów sportowych.

Wszystkie informacje dostępne w aplikacji są na bieżąco aktualizowane przez miejskie jednostki. Wystarczy jedno logowanie, by uzyskać dostęp do wszystkich funkcji i uprawnień przypisanych do konta mieszkańca.

W nowej wersji aplikacji dodano możliwość opłacania parkingu w Obszarze Płatnego Parkowania – zarówno z uwzględnieniem zniżek wynikających z posiadania Karty Krakowskiej, jak i bez nich. Funkcja umożliwia bezpośrednie dokonanie płatności z poziomu aplikacji po zalogowaniu i wprowadzeniu numeru rejestracyjnego pojazdu.

Kolejną nowością jest zakładka „Twoja opinia”, pozwalająca mieszkańcom wyrażać zdanie na temat projektów i decyzji miejskich. W ten sposób aplikacja wspiera proces współdecydowania o sprawach Krakowa.

Wraz z premierą nowej wersji aplikacji, miasto wprowadziło zmiany w systemie opłat za parkowanie. Od 4 sierpnia obowiązuje progresywna taryfa w Obszarze Płatnego Parkowania, uzależniona od czasu postoju i podstrefy (A, B lub C). Celem zmiany jest zwiększenie rotacji pojazdów i efektywniejsze wykorzystanie miejsc parkingowych. Nowe funkcje aplikacji mKraków mają ułatwić obsługę tego systemu.

Aplikacja mKraków została zintegrowana z Kartą Krakowską i Kartą Rodzinną 3+, co pozwala użytkownikom logować się jednym kontem i korzystać z uprawnień bez konieczności korzystania z dodatkowych aplikacji. W związku z tym planowane jest stopniowe wygaszenie dotychczasowych aplikacji mobilnych mKK (Karta Krakowska) oraz Kraków.pl.

Dostęp do Krakowskiego Centrum Kontaktu umożliwia całodobowe zgłaszanie usterek w przestrzeni miejskiej, takich jak uszkodzona infrastruktura, śmieci czy awarie. System przekierowuje zgłoszenia do adekwatnych jednostek miejskich, a użytkownik ma możliwość śledzenia etapu realizacji sprawy.

Planowane funkcje
W kolejnych wersjach aplikacji mKraków mają pojawić się kolejne usługi, w tym: głosowanie w budżecie obywatelskim, dostęp do systemu Park&Ride, wypożyczanie rowerów miejskich, kalendarz wydarzeń kulturalnych i sportowych, możliwość zakupu biletów do miejskich instytucji kultury oraz wersja aplikacji w języku angielskim.

Aplikacja jest dostępna do pobrania bezpłatnie na systemy Android i iOS. Po zalogowaniu użytkownik zyskuje dostęp do zintegrowanych usług i zniżek wynikających z posiadania Karty Krakowskiej. W przypadku problemów technicznych dostępna jest opcja zgłoszenia błędu w sekcji „Kontakt”.

Idź do oryginalnego materiału