Na najbliższą sobotę mieszkańcy gminy Mogilany planują trzygodzinną blokadę drogi Zakopianki. Protestują domagając się zmiany przebiegu projektowanej linii kolejowej Kraków – Myślenice.
Na przejściu dla pieszych w miejscowości Gaj, na trasie Kraków–Zakopane, członkowie Stowarzyszenia Zielona Gmina Mogilany zaplanowali blokadę drogi. Powodem protestu jest planowana budowa linii kolejowej Kraków–Myślenice, która miałaby przebiegać przez teren gminy Mogilany, w bliskim sąsiedztwie domów mieszkańców. Blokada ma się odbyć 14 grudnia w godzinach od 10:00 do 13:00.
Mieszkańcy podkreślają, iż już teraz ich codzienne życie komplikuje ruchliwa „Zakopianka”, a budowa linii kolejowej jedynie pogorszy sytuację. Przypominają również, iż pierwotny plan zakładał poprowadzenie kolei między Krakowem a Myślenicami inną trasą – bardziej na wschód, przez Świątniki Górne. Decyzję o wyborze wariantu przebiegającego przez Mogilany podjęto pod koniec października i zaprezentowano mieszkańcom. Alternatywna trasa, choć mniej korzystna dla inwestorów pod względem ekonomicznym i technologicznym, miała zapewnić jak najszybszy dojazd z Myślenic do Krakowa, trwający około 40 minut.
Protestujący domagają się dokładnego zbadania „politycznych i ekonomicznych powiązań polityków oraz samorządowców wspierających obecny przebieg trasy”, ponieważ ich zdaniem merytoryczne argumenty zostały pominięte.
Linia kolejowa z Krakowa do Myślenic ma mieć ok. 22 km i odciążyć już zatłoczoną i zakorkowaną zakopiankę. Pociągi mają pokonywać ten dystans w niecałe 40 minut. W wakacje PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zaprezentowały nowy przebieg projektowanej trasy linii kolejowej.
Z nowego połączenia kolejowego, poza Myślenicami, będą mogli skorzystać również mieszkańcy okolicznych miejscowości, takich jak Kąty, Konary, Krzyszkowice, Lusina, Olszowice i Polanka. W ramach projektu zaplanowano przebudowę przystanku Kraków Swoszowice na pełnowymiarową stację pasażerską, budowę jednotorowych odcinków trasy między Krzyszkowicami Północ a Myślenicami oraz między Krakowem Swoszowicami a Konarami Południe, a także dwutorowego odcinka między Konarami Południe a Krzyszkowicami Północ.
Projekt obejmuje również budowę bezkolizyjnych skrzyżowań linii kolejowej z drogami, nowych przystanków, stacji, wiaduktów i mostów. Zelektryfikowana linia pozwoli na osiąganie prędkości do 120 km/h i będzie przeznaczona wyłącznie dla pociągów pasażerskich. Podróż z Myślenic do stacji Kraków Główny ma trwać około 43 minut.