W powiecie oleskim powstanie 33,5 km nowych ścieżek pieszo-rowerowych za ponad 43 mln złotych! Odcinki nowych ścieżek mają być budowane w taki sposób, aby stworzyć sieć ciekawych tras rowerowych w powiecie.
Miliony z dofinansowań z minimalnym wkładem własnym
Mowa o naprawdę dużym przedsięwzięciu, finansowanym w sporej części z pieniędzy unijnych. Subregion Północny Opolszczyzny otrzymał dofinansowanie w ramach działań 3.1 Mobilność miejska i 4.2 Mobilność mieszkańców programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Opolskiego na lata 2021-2027.
Realizacja tych projektów nie byłaby możliwa, gdyby nie ścisła kooperacja pomiędzy Starostwem Powiatowym w Oleśnie, Powiatowo-Gminnym Związkiem “Samorządy Ziemi Oleskiej” oraz wszystkimi gminami powiatu oleskiego.
– To skomplikowane projekty, z olbrzymią dokumentacją, wymagające współpracy pomiędzy partnerami – ocenia Lidia Zientek, naczelnik Wydziału Programów Rozwoju, Inwestycji i Zamówień Publicznych w Starostwie Powiatowym w Oleśnie. – Warto jednak podkreślić, iż dzięki pozyskanym dofinansowaniom – te spore inwestycje – zostaną zrealizowane przy udziale jedynie niewielkiego wkładu własnego poszczególnych partnerów.
– To wszystko dzięki naprawdę profesjonalnej pracy urzędników, przygotowujących realizację poszczególnych zadań, którzy potrafią w umiejętny sposób skorzystać z pozyskanych funduszy – mówi Bożena Konarska-Markiewicz, starosta oleski.
Sieć tras pieszo-rowerowych w powiecie oleskim
Nowe ścieżki mają tworzyć sieć tras pieszo-rowerowych, więc były one dobierane w ten sposób, aby łączyły się z już istniejącymi odcinkami.
– Docelowo plan jest taki, aby stworzyć sieć ścieżek rowerowych z południowej części powiatu oleskiego do północnej – mówi Bożena Konarska-Markiewicz, starosta oleski. – Budujemy więc ścieżki tam, gdzie mamy brakujące odcinki, na przykład w gminie Dobrodzień. Nie było sensu tworzyć osobnych odcinków, należy stworzyć cały schemat tras. Ścieżki będą budowane pod kątem funkcjonalności i poprawy bezpieczeństwa. To mają być na tyle atrakcyjne szlaki komunikacyjne, aby były chętnie wykorzystywane przez mieszkańców.
Nowe odcinki pieszo-rowerowe
Przejdźmy więc do konkretów. Oto inwestycje, które mają być wykonane w ramach wyżej wymienionych projektów:
– Wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 901 powstaną dwa nowe odcinki ścieżek pieszo-rowerowych: w Pludrach oraz na odcinku Kocury-Bzionków.
– Od Leśnej w kierunku Osiecka powstanie nowa droga rowerowa. Ta ścieżka zostanie połączona z odcinkiem od Osiecka do Kadłuba Wolnego i połączy się ze ścieżką do Zębowic.
– 1 września oficjalnie oddana do użytku została ścieżka w Gorzowie Śląskim, która jest kontynuacją drogi rowerowej po trasie byłej linii kolejowej Praszka-Olesno. W ramach inwestycji zbudowano miejsce obsługi rowerzystów oraz rozbudowano oświetlenie (więcej tutaj: https://ool24.pl/2025/09/04/sciezka-rowerowa-w-gorzowie-slaskim-dokonczona-oficjalne-otwarcie/)
– W Gorzowie Śląskim ma się także odbyć przebudowa ulicy Chopina w zakresie budowy drogi dla pieszych i rowerów.
– Budowa drogi dla rowerów – ul. Piastowska w Dobrodzieniu. Wybudowany odcinek połączy miasto Dobrodzień z drogą dla rowerów przy obwodnicy Dobrodzienia
– Rozbudowa ponadkilometrowego odcinka drogi krajowej nr 42 w Strojcu w zakresie budowy ciągu pieszo-rowerowego,
– Budowa półkilometrowej drogi rowerowej po trasie kolejki wąskotorowej na odcinku od Aleksandrowa do granicy z gminą Mokrsko,
– Przebudowa drogi gminnej, będącej starodrożem drogi krajowej nr 45 – ul. Wieluńska w Kowalach, polegająca na budowie ciągu pieszo-rowerowego.
– Budowa ścieżki pieszo-rowerowej o długości 1,7 km – odcinek Faustianka-Porąbki – w ramach rozbudowy drogi krajowej nr 42.
– Budowa drogi rowerowej na odcinku Olesno-Radłów – z Olesna (od ronda przy S11) w kierunku Radłowa. Planowana droga ma połączyć ścieżki rowerowe w Oleśnie z wybudowaną ścieżką w Kolonii Biskupskiej i w dalszej kolejności pobiegnie w kierunku Radłowa. W ramach zadania powstanie parking dla rowerów ze stojakami dla 10 miejsc oraz samoobsługowa stacja naprawy rowerów w Kolonii Biskupskiej.
– Budowa drogi rowerowej w relacji Olesno-Borki Małe, z Olesna w kierunku Borek Małych wzdłuż DW 494, która połączy istniejące drogi pieszo-rowerowe w Oleśnie (ul. Leśna) z drogą rowerową w Świerczu i dalej w kierunku Borek Małych.
– Budowa drogi rowerowej przy ul. Małe Przedmieście w Oleśnie. Projektowana droga umożliwi ruch rowerowy i pieszy pomiędzy drogą wojewódzką nr 493 (ul. Kluczborska w Oleśnie) i drogą wojewódzką nr 487 (ul. Małe Przedmieście w Oleśnie).
– Budowa drogi rowerowej w Wachowie. Droga rowerowa połączy odcinek istniejącej drogi rowerowej z Olesna do Wachowa (wzdłuż drogi wojewódzkiej) i umożliwi dojazd rowerem w kierunku Olesna.
Projekty przewidują także modernizację oświetlenia oraz montaż tablic informacyjnych i promocyjnych.
Wydarzenia towarzyszące
W ramach projektów zorganizowane zostaną dwa wydarzenia: “Rowerem do szkoły i pracy” dla około dwóch tysięcy uczestników oraz “kOOLarzówką do podstawówki”, która ma być promocją aktywnego trybu życia wśród uczniów szkół podstawowych z terenu gmin Olesno i Radłów.
Koszty i dofinansowania
Projekt pn.: Rozwój infrastruktury pieszo-rowerowej w powiecie oleskim
Działanie: 04.02 – Mobilność mieszkańców
Lider projektu: Powiat oleski
Partnerzy projektu:
- Powiatowo-Gminny Związek “Samorządy Ziemi Oleskiej”
- Gmina Dobrodzień
- Gmina Gorzów Śląski
- Gmina Praszka
- Gmina Rudniki
- Gmina Zębowice
Całkowity koszt projektu: 22,5 mln zł. Wysokość wkładu Funduszy Europejskich – FEO 2021-2027: 8,4 mln zł, docelowo 17,2 mln zł.
Działanie: 03.01 – Mobilność miejska
Lider projektu: Gmina Olesno
Partnerzy projektu:
- Powiat oleski
- Gmina Radłów
- Powiatowo-Gminny Związek “Samorządy Ziemi Oleskiej”
Całkowity koszt projektu: 20,9 mln zł. Wysokość wkładu Funduszy Europejskich – FEO 2021-2027: 13,2 mln zł.
Budowa i dokumentacja poszczególnych ścieżek rowerowych jest na różnych etapach, ale można przyjąć, iż wszystkie mają być ukończone wiosną 2027 roku.
Damian Pietruska
*- Artykuł w ramach współpracy ze Starostwem Powiatowym w Oleśnie.