Miliony na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym

1 dzień temu

Pieniądze pochodzą z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA), który odgrywa kluczową rolę w walce z wykluczeniem komunikacyjnym, szczególnie w mniejszych miejscowościach województwa warmińsko-mazurskiego.

Na rok 2025 województwo warmińsko-mazurskie otrzymało 52 288 147,33 zł na dofinansowanie realizacji zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. W naborze wpłynęło 60 wniosków od 56 jednostek samorządu terytorialnego (JST) na łączną kwotę 64 404 607,44 zł. Wojewoda będzie wnioskował o dodatkowe 13,2 mln zł, aby objąć dofinansowaniem wszystkie zgłoszone linie.

-Jest to kwota, która już daje szansę samorządom na składanie wniosków o dofinansowania. Tych linii komunikacyjnych utrzymujemy ponad 530. W związku z tym naprawdę można powiedzieć, iż transport publiczny funkcjonuje już na dobrym poziomie w naszym regionie – stwierdził wojewoda warmińsko-mazurski Radosław Król.

Mimo pozytywnych zmian, przez cały czas istnieją tzw. czarne plamy komunikacyjne, a rozkłady jazdy autobusów w niektórych miejscach nie są skoordynowane z połączeniami kolejowymi.

Jednym z przykładów skutecznego wykorzystania funduszu jest natomiast gmina Stawiguda. -Mamy łącznie 6 linii, które dojeżdżają praktycznie do każdego sołectwa. Jeszcze nie do każdej miejscowości, ale obejmujemy obszarem wszystkie te tereny naszej gminy – powiedział Radiu Olsztyn wójt Michał Kontraktowicz.

Podobne rozwiązania funkcjonują w powiecie elbląskim, gdzie umowy obejmują aż 64 linie autobusowe, pokonujące rocznie ponad 1,1 mln wozokilometrów. Z dofinansowania korzystają gminy, takie jak: Godkowo, Gronowo Elbląskie, Markusy, Milejewo, Młynary, Pasłęk, Rychliki i Tolkmicko. – Mieszkańcy będą mieli lepszy dostęp do szkół, do pracy – zaznaczyła Genowefa Kwoczek, przewodnicząca Rady Powiatu Elbląskiego. Potrzeby wciąż są jednak duże, o czym mówiła wójt gminy Markusy Dorota Wasik. -Przydałyby się nam jeszcze takie dodatkowe kursy i prowadzimy rozmowy, żeby jeszcze jeden kurs na wewnętrznej trasie na terenie gminy Markusy dodatkowo uruchomić – dodała.

W skali województwa zapotrzebowanie na środki przewyższa dostępne fundusze. -Wnioskowaliśmy o kwotę 64 milionów 404 tysiące złotych. 13 milionów zostało przyznanych do rezerwy, ale złożyliśmy wniosek w terminie do ministra infrastruktury i nasz wniosek został przyjęty. Myślę, iż całą kwotę otrzymamy, czyli łącznie 64,5 miliona złotych – wyjaśniał wojewoda Król.

  • 2019: 21 linii / 6 JST
  • 2020: 90 linii / 13 JST
  • 2021: 283 linie / 27 JST
  • 2022: 342 linie / 43 JST
  • 2023: 476 linii / 49 JST
  • 2024: 519 linii / 50 JST

ŹRÓDŁO: Radio Olsztyn

Idź do oryginalnego materiału