S19. Na budowie odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica przeprowadzono próbne obciążenia statyczne i dynamiczne wiaduktów drogowych w Mogielnicy i Lutoryżu.
Pierwsze tego typu testy wykonano w zeszłym roku na nowo wybudowanym wiadukcie kolejowym w Babicy.
Czym są próbne obciążenia?
Próbne obciążenie jest badaniem odbiorczym nowego obiektu mostowego, które ma na celu weryfikację modelu obliczeniowego konstrukcji i potwierdzenie jego projektowanej nośności.
Na podstawie wykonywanego próbnego obciążenia statycznego można m.in. określić sztywność ustroju nośnego obiektu mostowego poprzez pomiar jego ugięcia pod obciążeniem. Natomiast na podstawie pomiarów osiadań możliwa jest ocena nośności podpór.
Obciążenie dynamiczne obiektu pozwala określić jego parametry dynamiczne tj. współczynnik przewyższenia dynamicznego, częstości drgań własnych i logarytmiczny dekrement tłumienia. Do przeprowadzenia tego typu badań, na wiaduktach WD-3 w Mogielnicy i WD-8 w Lutoryżu, wykorzystano cztery samochody ciężarowe o masie całkowitej 34 t każdy. Wywrotki ustawione były w odpowiednich schematach obciążenia próbnego, zgodnie z Projektem Próbnych Obciążeń.
Zaawansowanie prac na obiektach inżynierskich
Na ponad 10-kilometrowym odcinku S19 Rzeszów Południe – Babica wybudowano sześć estakad, dwa wiadukty nad S19, bezkolizyjny przejazd nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzy przejścia dla zwierząt, sześć przepustów oraz przejazd gospodarczy. Aktualnie zaawansowanie prac mostowych sięga prawie 90%.
Pierwszy obiekt, wiadukt kolejowy w Babicy, udostępniliśmy kierowcom w grudniu 2024 r. Na pozostałych obiektach realizowane są roboty budowlane i wykończeniowe. Na wiadukcie WD-3 w Mogielnicy została do ułożenia warstwa ścieralna, zaś na WD-8 w Lutoryżu realizowane są prace związane z przygotowaniem obiektu do oddania do ruchu.
Na wszystkich estakadach zostały zakończone roboty związane z wykonaniem ustrojów nośnych i realizowane są prace związane z wykonaniem wyposażenia obiektów tj. m.in betonowanie kap chodnikowych, montaż barier, wykonywanie izolacji kap chodnikowych, montaż urządzeń dylatacyjnych, wykonywanie nawierzchni na jezdniach oraz prac umocnieniowych na terenie pod obiektem i na stożkach przyczółków. Sześć estakad (ES-1 w Racławówce, ES-5 w Mogielnicy, E-S7 i ES-9 w Lutoryżu oraz ES-10 i ES-11 w Babicy) jest przed wykonaniem próbnych obciążeń.
Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción.
źródło: GDDKiA