Na Nadodrzu rusza jedna z najważniejszych inwestycji transportowych w tej części miasta. Miasto rozstrzygnęło przetarg na wykonawcę przebudowy węzła przesiadkowego przy skrzyżowaniu ulic Dubois i Drobnera. Koszt prac to ponad 40 mln zł, a efektem ma być nowoczesne minicentrum przesiadkowe, które ułatwi codzienne podróże tysiącom pasażerów.
Nowoczesne torowisko i podwójne przystanki
Przebudowa obejmie około 500 metrów torowiska tramwajowego oraz modernizację 1200 metrów sieci trakcyjnej. Znikną dotychczasowe przystanki, a w ich miejscu pojawią się dwa podwójne przystanki tramwajowo-autobusowe z wydłużonymi peronami. Dzięki temu równocześnie będą mogły zatrzymywać się dwa tramwaje lub tramwaj i autobus. To rozwiązanie skróci czas przesiadek i poprawi płynność ruchu w całym rejonie.
Zmieni się również geometria skrzyżowania – przystanki zostaną odsunięte z jego centrum, co zwiększy bezpieczeństwo pieszych i poprawi przepustowość dla samochodów.
Więcej miejsca dla pieszych i rowerzystów
Projekt przewiduje kompleksową przebudowę infrastruktury drogowej. Na Dubois i Drobnera powstaną nowe jezdnie, chodniki, drogi rowerowe oraz przejazdy rowerowe i przejścia dla pieszych, połączone z istniejącą siecią m.in. na ul. Pomorskiej.
Na wysokości ul. Cybulskiego pojawi się nowe przejście dla pieszych i przejazd rowerowy, a przejście między ul. Śrutową i Rydygiera zostanie przeniesione na stronę północną.
Zieleń, ogrody deszczowe i nowoczesne oświetlenie
Przebudowa węzła to także inwestycja w ekologię i estetykę przestrzeni. W ramach projektu pojawią się:
- 11 drzew, 1300 krzewów liściastych, 1490 pnączy, ponad 1000 traw ozdobnych i kilkaset innych roślin,
- zielone trejaże na przystankach,
- ogrody deszczowe i rabaty z różami.
Szczególną uwagę poświęcono ochronie cennego platana klonolistnego przy ul. Drobnera – drzewo otrzyma dodatkową przestrzeń biologicznie czynną.
Na całym obszarze zamontowanych zostanie 27 latarni i 84 nowoczesne oprawy oświetleniowe, w tym system doświetlający przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe.
Utrudnienia i harmonogram
Prace budowlane potrwają 18 miesięcy. W tym czasie ruch samochodowy będzie możliwy, ale prowadzony w ograniczonym korytarzu. Szczegółowe zmiany w komunikacji zostaną ogłoszone przed rozpoczęciem robót.
Inwestycja jest współfinansowana z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FENiKS 2021-2027) i realizowana w ramach projektu Zintegrowany System Transportu Szynowego – etap IV.