Newag z Nowego Sącza znów w centrum wielkiego kontraktu. Orlen kupuje 40 lokomotyw za 835 mln zł

2 godzin temu

Gigantyczny zakup taboru kolejowego przez Orlen ma wyjątkowo mocny sądecki akcent. Wśród dwóch producentów, którzy dostarczą łącznie 40 nowych lokomotyw, znalazł się Newag – duma Nowego Sącza i jeden z kluczowych pracodawców w regionie. To kolejny potężny kontrakt, który zasili lokalny przemysł kolejowy.

20 lokomotyw z Nowego Sącza. Kontrakt warty setki milionów

Orlen Kolej podpisał umowy na zakup 40 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych: 20 Gama 3 od bydgoskiej PESY oraz 20 Dragonów 2 produkowanych właśnie w Nowym Sączu. Wartość transakcji to 835 mln zł, z czego aż 750 mln zł sfinansuje PKO Leasing. Lokomotywy trafią do Orlenu w latach 2027–2028.

Zakłady, które wyprodukują maszyny – w tym Newag – zatrudniają łącznie ponad 5,5 tys. pracowników. Dla nowosądeckiego producenta to kolejny sygnał, iż pozostaje jednym z najważniejszych graczy na rynku taboru w Polsce i Europie.

Nowoczesne lokomotywy, niższe koszty i mniej emisji

Gama 3 i Dragon 2 to najnowsze generacje lokomotyw elektrycznych wyposażonych w silniki o mocy odpowiednio 5,6 MW i 5 MW. Oba typy zużywają o około 30 procent mniej energii niż starsze konstrukcje, co w długiej perspektywie oznacza ogromne oszczędności. Każda z lokomotyw posiada również moduł dojazdowy, który pozwala poruszać się po odcinkach niezelektryfikowanych – to szczególnie ważne przy rozbudowanej sieci logistycznej Orlenu.

Nowy tabor ma stopniowo zastępować jednostki spalinowe, co obniży koszty operacyjne i zwiększy samodzielność przewoźnika, ograniczając potrzebę wynajmowania lokomotyw.

Orlen inwestuje rekordowo. Newag jednym z beneficjentów

Podczas podpisania kontraktu prezes Orlenu Ireneusz Fąfara podkreślił, iż koncern realizuje największy program inwestycyjny w swojej historii – tylko w trzech pierwszych kwartałach 2025 roku wydał 21 mld zł. Firma zamierza w ciągu dekady zainwestować aż 400 mld zł.

Współpraca z polskimi przedsiębiorstwami – takimi jak Newag – ma być jednym z filarów tego programu. Orlen zapowiedział także organizację cyklu ogólnopolskich „dni dostawcy”, które mają ułatwić mniejszym firmom wejście do łańcucha współpracy.

Rząd: polskie firmy muszą być beneficjentami wielkich inwestycji

Minister aktywów państwowych Wojciech Balczun przypomniał, iż w resorcie działa zespół ds. local content, który ma zwiększać udział krajowych firm w strategicznych inwestycjach. Zakup lokomotyw wpisuje się w ten kierunek – obie spółki dostarczające tabor są polskimi producentami.

Dla Nowego Sącza oznacza to nie tylko prestiż, ale i stabilizację zatrudnienia. Newag, który w ostatnich latach pozyskiwał duże zamówienia z kraju i zagranicy, ma przed sobą kolejne lata produkcji na najwyższych obrotach.

Lider rynku kolejowego

Orlen Kolej to drugi największy przewoźnik towarowy w Polsce, wyspecjalizowany w transporcie produktów paliwowych i petrochemicznych. Nowe lokomotywy mają zwiększyć możliwości transportowe spółki zarówno w kraju, jak i za granicą.

Dla Sądecczyzny ten kontrakt to kolejny dowód, iż nowosądecki przemysł kolejowy pozostaje jednym z najważniejszych filarów gospodarczych regionu – z potencjałem, który doceniają największe polskie koncerny.

Idź do oryginalnego materiału