To historia niczym z filmu, gdzie „Dawid wygrywa z Goliatem”. Podczas prestiżowych Międzynarodowych Targów Turystycznych ITTF Warsaw, Centrum Informacji Turystycznej w Gołdapi stanęło na podium XV Konkursu na Najlepsze Centrum Informacji Turystycznej w Polsce. W kraju funkcjonuje w tej chwili ponad 300 certyfikowanych punktów informacji turystycznej, a mimo tak ogromnej konkurencji, Gołdap – miasto liczące niespełna 15 tysięcy mieszkańców – zdobyła zaszczytne 3. miejsce w najwyższej, czterogwiazdkowej kategorii, rywalizując jak równy z równym z największymi aglomeracjami.
Organizowany przez Polską Organizację Turystyczną (POT) konkurs to najważniejsze wydarzenie tego typu w branży. Jego celem nie jest tylko rozdawanie dyplomów, ale przede wszystkim realne podnoszenie standardów obsługi turystów w Polsce. Kapituła konkursowa drobiazgowo weryfikuje placówki, sprawdzając, czy turyści – zarówno z Polski, jak i z zagranicy – mogą liczyć na profesjonalną pomoc, rzetelną informację i nowoczesne rozwiązania.
Gwiazdki, które robią różnicę – co oznacza „czterogwiazdkowa” informacja?
W systemie certyfikacji informacji turystycznej (Zintegrowany System Informacji Turystycznej), gwiazdki przyznawane są podobnie jak w hotelarstwie – od jednej do czterech. Różnica między nimi jest kolosalna i świadczy o poziomie profesjonalizmu:
- Informacja 1-gwiazdkowa to często punkt działający sezonowo, oferujący podstawowe mapy i ulotki, z obsługą posługującą się zwykle jednym językiem obcym w stopniu podstawowym.
- Informacja 4-gwiazdkowa (kategoria, w której nagrodzono Gołdap) to absolutna „ekstraklasa”. Aby uzyskać ten status, placówka musi być otwarta przez 7 dni w tygodniu (w sezonie), być w pełni dostępna dla osób z niepełnosprawnościami (brak barier architektonicznych), posiadać bogate zaplecze multimedialne oraz oferować szeroki wachlarz wydawnictw. Co najważniejsze – pracownicy muszą biegle posługiwać się minimum trzema językami obcymi.

To właśnie te wyśrubowane kryteria sprawiają, iż w kategorii czterech gwiazdek zwykle dominują wielkie miasta wojewódzkie, dysponujące ogromnymi budżetami i zespołami. Obecność Gołdapi – miasta poniżej 15 tysięcy mieszkańców – na podium tej kategorii, tuż obok turystycznych potęg, jest ewenementem na skalę ogólnopolską.
Sukces ten jest wynikiem wieloletniej pracy Fundacji Rozwoju Regionu Gołdap, która zarządza zwycięskim Centrum Informacji Turystycznej – to zadanie zlecane przez gminę Gołdap. Natomiast sama nagroda ta ma również wymiar symboliczny dla obecnego zarządu organizacji. – Bardzo cieszę się, iż zespół wspaniałych pracujących ze mną osób przyczynił się do takiej ogólnopolskiej nobilitacji – mówi Prezes Fundacji Rozwoju Regionu Gołdap, Piotr Wasilewski. – W związku z tym, iż rezygnuję z funkcji prezesa fundacji z końcem roku, mi osobiście dzisiejsze wyróżnienie jest wisienką na torcie profesjonalizmu, adekwatnego podejścia do naszych odbiorców i kreatywności zespołu widocznej wśród licznych powracających Klientów – co realizowaliśmy w Centrum Informacji Turystycznej w Gołdapi. Mogę tylko życzyć nowemu zarządowi organizacji: utrzymania zawieszonej przeze mnie wysokiej poprzeczki i dalszego prosperity na tym właśnie poziomie. Władzom samorządowym życzę, by w kolejnych konkursach CIT prowadzony przez tą fundację osiągał jeszcze wyższe wyniki. Dziękuję pracownikom urzędu – oni wiedzą ile to pracy kosztuje i o kim choćby mówię

Nagroda odebrana w Warszawie potwierdza, iż Gołdap – jedyne uzdrowisko na Warmii i Mazurach – stawia na jakość i profesjonalizm – dotychczas, stając się wzorem do naśladowania dla innych, znacznie większych ośrodków turystycznych w Polsce. Dzięki dzisiejszemu wydarzeniu, Gołdap jako miasto zyskało promocję ogólnopolską w różnych mediach zaprzyjaźnionych z Polską Organizacją Turystyczną.

2 godzin temu















