Podczas targów Busworld Europe w Brukseli Continental zaprezentuje nową oponę przeznaczoną dla autobusów miejskich. Conti Urban HA 5 NXT to najbardziej zaawansowana opona tego typu w portfolio producenta. Aż 60% materiałów użytych do produkcji pochodzi z recyklingu, jest odnawialnych i posiada certyfikat ISCC PLUS*, potwierdzający bilans masowy.
Dzięki zmniejszeniu oporów toczenia o 25% Continental umożliwia bardziej wydajną eksploatację autobusów elektrycznych i zwiększenie ich zasięgu choćby o 15%. Równocześnie zastosowanie nowo zaprojektowanej warstwy bieżnika zapewnia choćby o 15% większy przebieg w porównaniu z oponą Conti Urban HA 3, przy zachowaniu sprawdzonej klasy przyczepności na mokrej nawierzchni (klasa B według klasyfikacji UE).
Dzięki zawartości do 60% materiałów odnawialnych, pochodzących z recyklingu i posiadających certyfikat ISCC PLUS, opona Conti Urban HA 5 NXT jest idealnym rozwiązaniem dla flot poszukujących wydajnych opon dostosowanych do wymagań ruchu miejskiego.
Producent opon konsekwentnie dostosowuje swój rozwój w segmencie autobusowym do megatrendów urbanizacji i bezemisyjnej mobilności. Z danych unijnej agencji Eurostat wynika, iż do 2030 r. około 80% Europejczyków będzie mieszkać w ośrodkach miejskich. Sprawia to, iż ciche i niskoemisyjne rozwiązania transportowe oraz cyfrowe systemy zarządzania ruchem stają się niezbędne. Ambitne cele klimatyczne UE i nowe regulacje wzmacniają ten trend. Według Komisji Europejskiej od 2030 roku będą rejestrowane wyłącznie autobusy bezemisyjne. W 2024 r. 50% wszystkich nowo zarejestrowanych autobusów miejskich w UE posiadało już napęd ekologiczny. W krajach takich jak Holandia, Dania, Słowenia, Irlandia, Finlandia i Portugalia odsetek ten wynosił 100%.
60% składu materiału pochodzi ze źródeł odnawialnych, recyklingowanych i posiadających certyfikat ISCC PLUS potwierdzający bilans masowy. ISCC to skrót od International Sustainability and Carbon Certification PLUS (Międzynarodowy certyfikat zrównoważonego rozwoju i emisji dwutlenku węgla PLUS), który umożliwia śledzenie łańcucha dostaw surowców odnawialnych i pochodzących z recyklingu.
Wykorzystuje się między innymi kauczuk naturalny, odnawialne wypełniacze, kauczuk syntetyczny pochodzący z recyklingu oraz kauczuk z mechanicznie przetworzonych zużytych opon.
Oprócz zastosowanych materiałów, opona wyróżnia się także pod względem konstrukcji technicznej. Bieżnik został zoptymalizowany pod kątem oporów toczenia, dzięki czemu zwiększa zasięg autobusów zasilanych akumulatorowo choćby o 15%. Zoptymalizowana konstrukcja bieżnika zmniejsza również hałas i spełnia wymagania klasy A unijnej etykiety w zakresie zewnętrznego hałasu toczenia.
Gęsto rozmieszczone lamele zapewniają przyczepność, utrzymanie toru jazdy i wysoką skuteczność hamowania. Jest to szczególnie ważne w przypadku autobusów elektrycznych z hamulcami rekuperacyjnymi. Ponadto opona Conti Urban HA 5 NXT jest wyposażona w czujniki opon najnowszej generacji. Fabrycznie zainstalowane czujniki umożliwiają szybkie włączenie floty do cyfrowego systemu zarządzania oponami ContiConnect firmy Continental. System zapewnia menedżerom flot wgląd w ciśnienie, temperaturę i przebieg opon. Umożliwia to konserwację predykcyjną, skraca przestoje i obniża koszty eksploatacji.
Opona Conti Urban HA 5 NXT w rozmiarze 275/70 R 22.5 jest teraz dostępna jako element pierwszego wyposażenia pojazdów, gdzie standardowo wyposażona jest w sensor ContiConnect. Na rynku części zamiennych sensor ten dostępny jest na życzenie. Opona uzupełnia ofertę Conti Urban HA 5, wprowadzoną na rynek w 2024 roku i oferuje operatorom flot ukierunkowany wybór dedykowany do miejskiego transportu publicznego.