Komunalny Zakład Komunikacyjny w Białymstoku ma nową zajezdnię autobusową. Przy ul. Pomocnej 1 wybudowano stację obsługi pojazdów oraz plac manewrowy wraz z infrastrukturą do ładowania pojazdów elektrycznych. Nowa baza wyposażona jest też w nowoczesną Stację Kontroli Pojazdów, która może świadczyć usługi dla mieszkańców Białegostoku.
Początkiem inwestycji było wpisanie jej w 2004 r. w Zintegrowany Plan Rozwoju Transportu Publicznego dla Miasta Białegostoku, przyjęty uchwałą Rady Miejskiej 29 września 2004 r. Realizacja zadania wymagała rozwiązania wielu spraw natury prawnej i finansowej. Trzeba było również pozyskać teren na nową bazę.
Prace projektowe rozpoczęły się w lutym 2011 roku, a pozwolenie na budowę uzyskano w lutym 2013 roku. Do chwili obecnej zostały przeprowadzone dwa etapy inwestycji:
- budowa placu manewrowego wraz z infrastrukturą do ładowania pojazdów elektrycznych. Zakończyła się w 2023 r. Koszt inwestycji wyniósł ponad 8 mln zł. Wykonawcą robót była firma BK TRAS Roboty Drogowe Borsukiewicz Sp. J.
- budowa stacji obsługi pojazdów. Koszt tej inwestycji wyniósł ponad 36 mln zł. Wykonawcą robót była firma R/S Budownictwo S.A.
Jako trzeci etap inwestycji planowana jest budowa stacji paliw. Przewidywany jej koszt to prawie 3,4 mln zł.
Dotychczasowa baza KZK przy ul. Jurowieckiej została sprzedana w 2023 roku za blisko 49 mln netto, z gwarancją użytkowania jej do czasu wybudowania nowej. Pieniądze ze sprzedaży nieruchomości stanowią źródło finansowania drugiego i planowanego trzeciego etapu inwestycji.
Konieczność budowy nowej bazy wynikała z pogarszania się warunków lokalowych w dotychczasowej siedzibie KZK oraz niekorzystnej lokalizacji centrum miasta, przez co funkcjonowanie zajezdni było uciążliwe.
Nowa siedziba KZK umożliwia długofalowy rozwój spółki. Możliwe jest m.in. przekierowanie się na tabor bezemisyjny, zgodnie z obecnym trendem w komunikacji miejskiej. Nowa zajezdnia umiejscowiona jest obok istotnego węzła energetycznego, więc zasilanie w nowej lokalizacji nie będzie powodowało zakłóceń w odbiorze energii przez innych konsumentów. Ponadto w przypadku wzrostu liczby autobusów elektrycznych istnieje możliwość zwiększenia dostaw prądu na potrzeby ich ładowania. Lepsze warunki lokalowe w nowym miejscu umożliwiają też rozwój szkolnictwa zawodowego, do którego KZK przystąpiło w bieżącym roku. w tej chwili w ramach szkoły przyzakładowej edukowane są dwie klasy uczniów na kierunku mechanik oraz elektromechanik. Większe zaplecze i nowoczesna infrastruktura zajezdni pozwolą na sukcesywne zwiększanie liczby uczniów w przyszłości, co przełoży się na zapewnienie zasobów kadrowych na potrzeby spółki.
Zajezdnia przy ul. Pomocnej 1 zajmuje teren o powierzchni ponad 2,9 ha. Można tu prowadzić prace serwisowo-remontowe jednocześnie na 11 stanowiskach. Szerokość hali warsztatowej umożliwia prowadzenie prac serwisowo-remontowych autobusów dwuczłonowych o długości 18 m. Odrębnym stanowiskiem serwisowym jest bezobsługowa myjnia autobusowa. Jest to zamknięte pomieszczenie, co jest szczególnie ważne w okresach jesienno-zimowych. Myjnia działa w obiegu zamkniętym, co powoduje oszczędność wody i mniejsze zanieczyszczenie środowiska. Wyposażona jest w nowoczesną Stację Kontroli Pojazdów umożliwiającą badanie wszystkich typów pojazdów samochodowych, która może świadczyć usługi dla mieszkańców Białegostoku.

2 godzin temu











