Kraków kontynuuje największą od lat wymianę floty tramwajowej. W poniedziałek, 1 grudnia, w gabinecie zastępcy prezydenta miasta Stanisława Kracika podpisano umowę na dostawę 20 nowych tramwajów od firmy Pesa Bydgoszcz SA. To jeden z najbardziej wyczekiwanych zakupów w krakowskim transporcie publicznym.
Nowe wagony będą mieć ponad 43 metry długości, niską podłogę, klimatyzację, monitoring oraz system informacji pasażerskiej dostosowany do osób niewidomych i słabowidzących. Każdy tramwaj zostanie wyposażony w platformę i specjalną przestrzeń dla wózków inwalidzkich, a w każdym wagonie pojawi się też urządzenie AED.
– To najbardziej oczekiwane tramwaje w Krakowie. Mieszkańcy wielokrotnie zwracali uwagę na potrzebę dostaw tych najdłuższych wagonów – podkreślił zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Kracik. Jak dodał, pojazdy trafią na najbardziej popularne linie i mają zwiększyć bezpieczeństwo oraz komfort pasażerów.
Jedna z nowości będzie pionierska w skali kraju: jeden z tramwajów zostanie wyposażony w baterie trakcyjne, które pozwolą na przejazd bez sieci trakcyjnej na odcinku ok. 3 km.
Pierwsze dostawy za cztery lata
Dostawa pierwszego pojazdu została zaplanowana na III kwartał 2028 roku, a ostatni z zamówionych tramwajów dotrze do Krakowa w połowie 2029 roku. Kontrakt opiewa na 461,1 mln zł netto.
Po dostawach Kraków będzie dysponował 57 najdłuższymi tramwajami w Polsce — nowy sprzęt dołączy do już kursujących 36 „Krakowiaków” i jednego wagonu 405N.
Nowe wagony zastąpią starsze składy
Długie tramwaje Pesy pojawią się na najbardziej obciążonych liniach, m.in. na popularnej trasie nr 52 z „Czerwonych Maków P+R” do os. Piastów. Zastąpią tam potrójne składy wysokopodłogowych wagonów 105Na. To kolejny krok miasta w kierunku celu: 100% niskopodłogowego taboru z klimatyzacją i nowoczesną informacją pasażerską.
Zakup możliwy dzięki środkom z KPO
Inwestycja została sfinansowana z pożyczki udzielonej MPK przez Bank Gospodarstwa Krajowego ze środków Krajowego Planu Odbudowy w ramach projektu „Zakup nowej floty tramwajowej dla Krakowa jako element zielonej transformacji”. Pożyczka ma stałe, rekordowo niskie oprocentowanie wynoszące zaledwie 1%, a okres spłaty rozłożono na 20 lat.
– Tak atrakcyjne warunki powodują, iż zakup nie przełoży się na wzrost stawki przewozowej dla miasta – zaznaczył prezes MPK Rafał Świerczyński. – Wzrośnie też komfort pracy motorniczych – dodał.
To dopiero początek – MPK planuje kolejne zakupy
20 nowych tramwajów to nie ostatnia inwestycja w tabor. MPK już zapowiada kolejne zakupy: choćby 40 nowych tramwajów, w tym 10 o długości ponad 43 m oraz 30 jednokierunkowych o długości ponad 33 m.
Te artykuły mogą Cię zainteresować:
Kraków. Skrajnie wychłodzony mężczyzna znaleziony w zaparkowanym aucie
Aleksander Miszalski: „Reagujemy na alarmujący wzrost zachorowań”
Kierowcy pojadą nowym odcinkiem S7 w Krakowie

50 minut temu








