Nowoczesne autobusy i gęstsza siatka połączeń w aglomeracji wrocławskiej

1 dzień temu

Od 2 sierpnia mieszkańcy Wrocławia i gminy Długołęka zyskają dostęp do nowoczesnych autobusów i rozszerzonej siatki połączeń. Jesienią do systemu dołączą Wisznia Mała i Czernica. Łącznie 66 pojazdów będzie obsługiwać cztery linie miejskie oraz 17 linii aglomeracyjnych, a mieszkańcy skorzystają z jednego, spójnego systemu biletowego URBANCARD.

Komunikacja na miarę aglomeracji

We wrześniu 2024 r. Wrocław podpisał umowy z konsorcjami przewoźników Kłosok i Nowak Transport, które obejmują obsługę linii 9xx kursujących między miastem a gminami Długołęka, Wisznia Mała i Czernica. – „Wrocław to dziś prawie 900 tysięcy mieszkańców. Ale z miasta korzysta znacznie więcej – bo około 1,2 mln – osób dziennie. Dlatego tak ważne jest budowanie sprawnej komunikacji zbiorowej łączącej Wrocław z najbliższymi gminami. Dzięki współpracy naszego miasta z coraz większą liczbą sąsiednich samorządów, poszerzamy możliwość podróżowania między gminami. Co najważniejsze zwiększamy liczbę połączeń, a gmina Długołęka dołącza do systemu URBANCARD, dzięki czemu podczas swoich podróży mieszkańcy będą mogli opłacać podróże w wygodny, spójny sposób” – podkreśla prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Podpisane na 72 miesiące kontrakty są warte 700 mln zł i obejmują łącznie prawie 30 mln wozokilometrów.

Dwa etapy wdrożenia – więcej połączeń i częstsze kursy

Pierwszy etap – obejmujący gminę Długołęka – ruszy 2 sierpnia 2025 r. i obejmie m.in. linie miejskie 121 i 115 oraz 11 linii aglomeracyjnych (w tym cztery nowe). – „Dzięki tym zmianom liczba kursów wzrośnie o około 30 proc. z czego w weekendy liczba kursów wzrośnie prawie dwukrotnie” – wyjaśnia Dawid Barabasz, zastępca dyrektora Wydziału Transportu UM Wrocławia.

Drugi etap wystartuje 6 października 2025 r. i obejmie gminy Wisznia Mała i Czernica. Wprowadzone zostaną zmiany w siatce połączeń dla sześciu linii aglomeracyjnych i dwóch miejskich, a liczba kursów aglomeracyjnych zwiększy się o 35 proc.

„Cieszymy się na tę współpracę, ponieważ zwiększona częstotliwość kursowania, wprowadzenie nowoczesnych, ekologicznych pojazdów wyposażonych w zwiększające bezpieczeństwo i poprawiające komfort podróży nowoczesne technologie, poprawiające dostępność dla osób z niepełnosprawnościami – czyli to co ważne dla pasażerów oraz ujednolicenie taryfy i systemu biletowego, staje się faktem” – dodaje Joanna Adamek, zastępczyni wójta gminy Długołęka.

Nowoczesne autobusy i bezpieczne rozwiązania

W nowej flocie znajdą się m.in. przegubowe autobusy SOR NS18 oraz elektryczne ENS12. Pojazdy są w pełni niskopodłogowe, posiadają rampy dla wózków, funkcję przyklęku, wydajną klimatyzację, darmowe Wi-Fi i gniazda USB.

„Razem z miastem Wrocław zadbaliśmy o rozwiązania dla osób o szczególnych potrzebach. Autobusy SOR, które będą wozić wrocławian i mieszkańców gminy Długołęka są w 100 proc. niskopodłogowe, mają rampy dla wózków, funkcję przyklęku – czyli obniżanie się prawej strony autobusu, ułatwiające wsiadanie do pojazdu. Wszystkie przyciski dla pasażerów oznaczone są w alfabecie Braille’a, w pojazdach znajdują się trzy miejsca dla wózków, które można przypiąć z obu stron – to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce” – podkreśla Andrzej Kłosok, prezes zarządu firmy Kłosok.

Autobusy będą wyposażone również w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy wykrywania pieszych w „martwym polu”, asystent hamowania, alkoblokada czy inteligentny asystent kontroli prędkości. Na pokładzie znajdą się także defibrylatory AED.

URBANCARD – pełna integracja systemu biletowego

Nowością będzie pełna integracja biletowa z systemem URBANCARD, co oznacza możliwość zakupu biletów we wszystkich kanałach znanych z Wrocławia, a także w aplikacjach mobilnych. Kierowcy nie będą już sprzedawać biletów, a do autobusów wsiądziemy wszystkimi drzwiami.

„Już od 2 sierpnia na wszystkich tych liniach aglomeracyjnych wdrożony będzie system URBANCARD, co oznacza pełną integrację systemu biletowego na liniach miejskich i aglomeracyjnych 9xx. Gmina Długołęka w ten sposób dołącza do pozostałych gmin aglomeracji wrocławskiej, w których URBANCARD już funkcjonuje” – przypomina Dawid Barabasz.

Komunikacja przyszłości

Nowa oferta komunikacji aglomeracyjnej to nie tylko większa liczba połączeń, ale także komfortowe i ekologiczne podróże z myślą o wszystkich pasażerach. – „Podpisane rok temu, warte 700 mln zł umowy obejmują uruchomienie 66 autobusów, 62 z tych autobusów to pojazdy zupełnie nowe. Zostały wyprodukowane w 2025 roku i spełniają najwyższą w tej chwili normę spalin Euro 6E. A 11 z nich to pojazdy elektryczne – oznacza to, iż również na linie aglomeracyjne wkracza elektromobilność” – podkreśla prezydent Sutryk.

Dzięki tej inwestycji komunikacja zbiorowa w aglomeracji wrocławskiej staje się bardziej dostępna, wygodna i przyjazna środowisku.

Idź do oryginalnego materiału