Velvet to nowy francuski przewoźnik kolejowy, który powstał 1 lipca 2025 roku. Firma ma na celu konkurowanie z SNCF na trasach dużych prędkości pomiędzy Paryżem a Bordeaux, Nantes, Rennes oraz Angers.
Velvet została założona przez Rachel Picard (byłą dyrektor SNCF Voyageurs) oraz Tima Jacksona byłego szefa działań RATP w Wielkiej Brytanii. Wcześniej projekt funkcjonował pod nazwą Proxima.
Firma zaprezentowała dziś lokomotywę charakteryzującą się intensywnym zielonym kolorem z liliowym logo.
Velvet chce odpowiedzieć na niedobór miejsc w pociągach TGV i rosnące zapotrzebowanie na niskoemisyjny transport. Według kierownictwa firmy, blisko 15 proc. podróżnych nie znajduje miejsc w pociągach i jest zmuszonych wybierać bardziej zanieczyszczające powietrze środki transportu.
Uruchomione zostaną trzy linie TGV w drugiej połowie 2028 roku: Paryż–Bordeaux, Paryż–Angers–Nantes i Paryż–Rennes.
Firma obiecuje dodać na francuskim rynku kolejowym dodatkowe 10 milionów miejsc rocznie. W celu realizacji tych planów zamówiono 12 dwupoziomowych składów pociągów dużych prędkości za łączną kwotę 850 milionów euro (wraz z utrzymaniem).
Pociągi są produkowane we Francji: lokomotywy w Belforcie, a wagony w La Rochelle. Pierwsza komercyjna linia to Paryż–Bordeaux, która zostanie uruchomiona w 2028 roku, gdy tylko firma wyposaży się w cztery składy.
Velvet jeszcze nie ujawnił szczegółów dotyczących oferty handlowej (usługi na pokładzie, częstotliwość, ceny), ale zapowiedział, iż nie będzie to model low-cost.
Konkurencja dla SNCF na rynku kolejowym we Francji pozostało ograniczona.
Dotyczy ona włoskiego przewoźnika Trenitalia, który obsługuje połączenia TGV, m.in. na linii Paryż–Lyon–Mediolan, a od czerwca 2025 r. także Paryż–Lyon–Marsylia oraz hiszpańskiego Renfe obecnego na trasach międzynarodowych, takich jak Lyon–Barcelona, Marsylia–Barcelona–Madryt oraz Tuluza–Barcelona.
(kzk)