Kolejna wielka inwestycja komunikacyjna we Wrocławiu wystartuje jeszcze jesienią. Mogą ruszać prace związane z budową trasy tramwajowo-autobusowej na Swojczyce.
– Wydaliśmy Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej. To dokument, który daje zielone światło inwestycji i realną szansę na poprawę życia mieszkańców – mówi Anna Żabska, wojewoda dolnośląski. Pozwolenie oznacza, iż wykonawca może rozpoczynać prace przygotowawcze do tego zadania, a następnie ruszyć z wykopami i budową.
– Pierwszy krok już zrobiliśmy budując nowe mosty Chrobrego wraz z torowiskiem tramwajowym. Przed nami inwestycja, która pozwoli przedłużyć trasę tramwajową z Sępolna o blisko dwa kilometry na Swojczyce, a także rozbudować infrastrukturę drogową i podziemną – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk. – Mamy zapewnione też finansowanie tej inwestycji, zarówno z naszego budżetu, jak i ze środków Unii Europejskiej z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). To inwestycja za blisko 140 milionów złotych. Teraz wykonawca przygotuje organizację ruchu zastępczego na czas budowy, przygotuje zaplecze i ruszamy! Chcemy, aby jesienią 2027 roku pojechał na Swojczyce tramwaj.

To będzie duże zadanie infrastrukturalne obejmujące przebudowę i budowę infrastruktury drogowo-torowej. Wybudowane zostanie blisko 2 km nowego torowiska, jedna nowa pętla tramwajowa na Swojczycach, a istniejąca pętla tramwajowo-autobusowa na Sępolnie zostanie przebudowana.
– Powstanie w sumie kilkanaście przystanków. Żeby tramwaj mógł pojechać na Swojczyce wybudowana zostanie nowa stacja prostownikowa i kilometry sieci trakcyjnej oraz jej zasilania – wyjaśnia Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji.
Pętla na Swojczycach będzie zielona. Zostanie obsadzona wewnątrz drzewami. Ciekawym rozwiązaniem będą zielone dachy wiat, na których ułożone zostaną maty rozchodnikowe. Powstaną muldy chłonne. Posadzonych będzie około 380 drzew m.in. klony, lipy, sosny czy topole.
– W ramach inwestycji przebudowywany będzie duży fragment ulicy Swojczyckiej i odcinek ulicy Mickiewicza prowadzący od pętli do nowych mostów Chrobrego, powstanie nowy łącznik z Marco Polo na wysokości ulicy Mydlanej. Inwestycja obejmie ingerencję w 7 skrzyżowań. W sumie przebudowane zostanie blisko 1,8 km jezdni, powstaną nowe drogi rowerowe, chodniki – wylicza Andrzej Biegus, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.
Wybudowany zostanie park and ride wraz z jezdnią manewrową. Parking pomieści 166 aut w tym miejsca dla osób z niepełnosprawnościami i dla aut elektrycznych. – Chcemy, aby wykonawca w ciągu najbliższych kilku tygodni rozpoczął prace. Zaplanowaliśmy, iż prace chcemy rozpocząć od terenu Swojczyc, a w drugim etapie działać na obszarze pętli na Sępolnie. Chcemy tak długo, jak to będzie możliwe, utrzymać ruch tramwajów na to osiedle. Potem i tu wejdziemy z pracami, bo pętla na Sępolnie będzie całkowicie przebudowana – kończy Andrzej Biegus.