Ostatnie dni na bilet u kierowcy. Przypominamy o zmianach w ZTM

3 godzin temu

Tylko do końca 2025 roku pasażerowie mogą jeszcze kupować bilety u kierowców autobusów i trolejbusów oraz motorniczych tramwajów ZTM. Od 1 stycznia 2026 r. sprzedaż biletów w pojazdach przez obsługę zostanie całkowicie zlikwidowana, a Zarząd Transportu Metropolitalnego stawia wyłącznie na biletomaty i aplikacje mobilne.

Ostatnia „awaryjna” możliwość zakupu biletu bezpośrednio u kierowcy ZTM właśnie przechodzi do historii. Od 1 stycznia 2026 roku w autobusach, tramwajach i trolejbusach na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii nie będzie już sprzedaży biletów za gotówkę u prowadzących pojazdy.

Do końca 2025 r. ta forma sprzedaży zostanie utrzymana, ale wyłącznie w mocno ograniczonej wersji: w pojazdach można kupić tylko najdroższe jednorazowe bilety papierowe – normalny za 7 zł oraz ulgowy za 3,50 zł, oba ważne przez 90 minut od momentu skasowania. Rozwiązanie to od początku miało raczej zniechęcać do takiego zakupu i kierować pasażerów do tańszych, elektronicznych kanałów sprzedaży.

ZTM podkreśla, iż decyzja o wycofaniu sprzedaży biletów przez kierowców to efekt rozwoju nowoczesnych narzędzi oraz zmiany przyzwyczajeń pasażerów. Od sierpnia 2025 r. wszystkie pojazdy ZTM wyposażone są w mobilne biletomaty, w których można kupić bilety kartą płatniczą – bez zakładania konta i instalowania dodatkowych aplikacji. Dostępne są najpopularniejsze bilety czasowe (20, 40 i 90 minut) oraz bilet dobowy, a także opcja Start/Stop, pozwalająca płacić za rzeczywisty czas przejazdu.

Równolegle rozwijany jest kanał mobilny. ZTM szczególnie promuje aplikację Transport GZM, w której można kupić wszystkie rodzaje biletów – zarówno jednorazowe, jak i długookresowe. Bilety jednorazowe dostępne są również w innych aplikacjach, m.in. SkyCash, mPay, moBiLET, zBiletem, Jakdojade, Żappka oraz w wybranych aplikacjach bankowych.

Według danych ZTM, sprzedaż biletów u kierowców od kilku lat systematycznie spada. W 2024 r. stanowiła zaledwie ok. 1,79 proc. ogólnej sprzedaży, a w 2025 r. spadła już do 1,43 proc. To właśnie niski udział tego kanału oraz wyraźny trend spadkowy miały przesądzić o jego całkowitym wycofaniu.

Zarząd Transportu Metropolitalnego przypomina, iż wielu organizatorów komunikacji miejskiej w Polsce zrezygnowało ze sprzedaży biletów u kierowców już w czasie pandemii w 2020 r. i nie wróciło do tego rozwiązania. GZM od 2026 r. dołącza do tego grona – pasażerowie będą musieli korzystać z biletomatów lub aplikacji, a gotówkowy „ostatni ratunek” u prowadzącego pojazd pozostanie już tylko wspomnieniem.

Idź do oryginalnego materiału