Oświęcim, miasto o bogatej historii, ma szansę stać się jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w regionie. Dzięki ambitnym planom rozwoju Kolei Małopolskich oraz perspektywom nowych połączeń autobusowych miasto może odzyskać dawną rolę gospodarczego centrum, łącząc Małopolskę, Śląsk i Podbeskidzie.
Rozbudowana sieć połączeń Małopolskich Linii Dowozowych
Obecnie Koleje Małopolskie oferują połączenia kolejowe z Oświęcimia do Krakowa zarówno trasą przez Spytkowice i Skawinę, jak i przez Chrzanów, Trzebinię i Krzeszowice. Jednak plany na przyszłość zakładają znaczną rozbudowę oferty transportowej. Oprócz utrzymania dotychczasowych tras, planowane są ich wydłużenia oraz nowe połączenia autobusowe w 2025 roku, które mogą funkcjonować w ramach oferty Kolei Małopolskich. Wśród zapowiedzi znalazły się:
- Połączenie Kraków – Kęty.
- Trasa Lipowa – Smolice – Zator – Łowiczki – Gierałtowice – Andrychów.
- Wydłużenie istniejącej trasy z Krakowa przez Liszki i Alwernię do Oświęcimia.
- Nowa trasa autobusowa łącząca Chrzanów z Krakowem wzdłuż linii kolejowej (jako uzupełnienie połączeń kolejowych na trasie Kraków – Oświęcim).
- Połączenie Andrychów – Kęty – Osiek – Oświęcim.
Dzięki współpracy z PolRegio i Kolejami Śląskimi pasażerowie mogą już dziś dotrzeć z Oświęcimia do Brzeszcz, Czechowic-Dziedzic, Bielska-Białej i Katowic. W planach jest także rozszerzenie połączeń o Tychy.
Integracja biletowa
Jednym z najważniejszych elementów projektu jest wprowadzenie zintegrowanego biletu Małopolskiego, który zyskuje coraz większą popularność w regionie. Pozwala on na korzystanie zarówno z kolei, jak i autobusów w ramach jednego systemu. To rozwiązanie ma na celu uproszczenie podróży mieszkańcom i zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego w Małopolsce.
W ramach tej integracji funkcjonuje już aplikacja Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej – IMKA, która ułatwia zakup biletów i planowanie podróży. Co więcej, połączenia kolejowe i autobusowe mogą stać się atrakcyjną ofertą także dla turystów odwiedzających Oświęcim, Zator czy inne miejscowości regionu.
Inwestycje w infrastrukturę
Nieodłącznym elementem tych działań jest inwestycja w zaplecze techniczne Kolei Małopolskich w Oświęcimiu. Projekt o wartości ponad 50 milionów złotych obejmuje budowę nowoczesnej infrastruktury, która poprawi obsługę i utrzymanie taboru. To kolejny krok w kierunku wzmocnienia pozycji Oświęcimia jako węzła komunikacyjnego.
Nowa rola Oświęcimia
Dzięki tym inicjatywom Oświęcim, a przy okazji powiaty oświęcimski, chrzanowski i wadowicki, mogą skorzystać na swojej strategicznej lokalizacji na pograniczu Małopolski, Śląska i Podbeskidzia. Rozbudowa infrastruktury transportowej nie tylko zwiększy mobilność mieszkańców, ale także przyciągnie inwestorów i podniesie atrakcyjność turystyczną regionu.
Wszystko w rękach wojewody
Czy Oświęcim rzeczywiście stanie się komunikacyjnym sercem regionu? Już teraz działania Kolei Małopolskich wskazują, iż miasto zmierza w dobrym kierunku. najważniejsze jednak będzie wsparcie ze strony władz wojewódzkich. Uruchomienie zapowiadanych połączeń autobusowych zależy od decyzji wojewody Małopolskiego o przyznaniu środków z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Wojewoda Krzysztof Klęczar, były burmistrz Kęt, stoi przed szansą odegrania istotnej roli w procesie modernizacji transportu publicznego w regionie. jeżeli decyzja o przyznaniu środków zapadnie, Oświęcim może już niedługo stać się wzorcowym węzłem komunikacyjnym Małopolski i jedną z najważniejszych lokalizacji na mapie transportowej południowej Polski.