Otworzyliśmy 3-kilometrowy odcinek zachodniej obwodnicy Brzeska, która łączy rondo w Jasieniu na DK94 z nowym rondem w Okocimiu na DK75. Droga usprawni przejazd w kierunku Sądecczyzny i odciąży centrum miasta. Jest to równocześnie pierwsza część nowej sądeczanki. Prace wykonywała firma Eurovia Polska. Ich koszt to 117,5 mln zł. Decyzję środowiskową dla pozostałego, 47 km odcinka tej drogi uzyskaliśmy w grudniu 2024 r.
Dwie jezdnie po dwa pasy i jeszcze rezerwa
Nowa droga w bezkolizyjny sposób łączy rondo w Jasieniu na „starej czwórce” z nowo wybudowanym rondem nad Uszwicą w Okocimiu. Dzięki temu kierowcy ominą ulice Kościuszki, ks. Popiełuszki i Mickiewicza, z których każdego dnia korzysta prawie 23 tys. samochodów.
W ramach inwestycji powstał wiadukt o długości 40 m – biegnie nim nad obwodnicą ul. Pomianowska. Nad Uszwicą zbudowaliśmy dwa mosty, a na całej trasie sześć przejść dla małych i średnich zwierząt. Zbudowaliśmy też zjazd w kierunku Szpitala Powiatowego, z którego będą w przyszłości korzystać pogotowie ratunkowe, policja i straż pożarna. Przebudowaliśmy sieć energetyczną średniego i niskiego napięcia, sieć sanitarną, teletechniczną, wodociągową i gazową.
Nowa trasa ma dwie jezdnie, każdą z dwoma pasami ruchu. Dziś kończy się z obu stron rondami, ale zostawiliśmy w tych miejscach rezerwę na budowę estakad. Będą one mogły powstać, kiedy ruszy budowa dalszego odcinka sądeczanki. Wtedy kierowcy jadący trasą DK75 od autostrady A4 nie będą wjeżdżać na żadne z rond, ale przejadą nad nimi. O sądeczance pisaliśmy ostatnio w grudniu, przy okazji otrzymania decyzji środowiskowej dla tej inwestycji.
Kilka słów o inwestycji
Obwodnica Brzeska była jedną z krótszych realizowanych przez GDDKiA w ostatnim czasie inwestycji, ale równocześnie na odcinku 3 km występowało wiele trudności, wiążących się szczególnie z kwestiami terenowymi i infrastrukturalnymi. W Jasieniu droga biegnie na wysokości 270 m n.p.m., a następnie teren gwałtownie opada w kierunku Uszwicy do poziomu 220 m. Tak duże różnice, na tak krótkim odcinku trasy zmusiły nas do przeprowadzenia wielu prac ziemnych. W Jasieniu wykopaliśmy 330 tys. m3 ziemi, żeby obniżyć drogę, a wzdłuż rzeki przygotowaliśmy nasyp, żeby z kolei podnieść przebieg odcinka drogi. Na te prace zużyliśmy 165 tys. m3 gruntu.
Teren budowy to w dużej mierze grunty pylaste, które na skutek choćby niewielkich opadów stawały się w praktyce masami błota, co w wielu przypadkach uniemożliwiało prowadzenie robót. Dodatkowo, w ramach prac związanych z przebudową infrastruktury, dłużej niż pierwotnie planowaliśmy trwały procedury związane z siecią wodociągową. Te dwa czynniki w największym stopniu przyczyniły się do przesunięcia terminu oddania trasy.
Obwodnica Brzeska powstała w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Szczegółowe informacje na temat Programu dostępne są na stronie.