Poczta Polska planuje wprowadzić nowy system zarządzania transportem i flotą, oparty na analizie kosztów i efektywności operacyjnej.
Planowane zmiany obejmują przejście na model „Make or Buy” dla floty pojazdów oraz wprowadzenie systemu wynagrodzeń dla kurierów zorientowanego na efektywność, w tym możliwość współpracy B2B.
Nowe narzędzia TMS i SMP mają pomóc w optymalizacji tras i kontrolowaniu kosztów paliwa.
Poczta Polska informuje, iż w tej chwili korzysta z floty liczącej około 7,5 tys. pojazdów, z czego większość to flota własna. Planowane zmiany są częścią szerszego Planu Transformacji na lata 2025-2027, obejmującego także obszar IT, e-usługi oraz logistykę.
Związek zawodowy „Solidarność” Pracowników Poczty Polskiej krytycznie ocenia te zmiany, obawiając się eliminacji etatów i pogorszenia warunków pracy dla kurierów i kierowców. Związek obawia się, iż przejście na samozatrudnienie w systemie B2B może prowadzić do zmniejszenia zarobków i destabilizacji zatrudnienia.
Poczta Polska, jako spółka Skarbu Państwa, zatrudnia około 62 tys. pracowników i posiada sieć 7,6 tys. placówek pocztowych w całym kraju.