„Podłęże-Piekiełko” na adekwatnym torze – przetargi i harmonogramy bez opóźnień

15 godzin temu

Modernizacja linii kolejowej „Podłęże-Piekiełko” realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przebiega zgodnie z założonym harmonogramem, a kolejne postępowania przetargowe mają zostać ogłoszone do końca 2025 roku.

Jak poinformował Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK, realizowane są w tej chwili prace na odcinkach:

  • Chabówka – Rabka Zaryte,
  • Nowy Sącz – Klęczany,
  • Klęczany – Limanowa,
  • oraz stacji Limanowa.

Działania realizowane są zgodnie z harmonogramami.

Kontrowersje wokół przejmowania gruntów
W odpowiedzi na pytania dotyczące przejmowania gruntów przez wykonawcę na odcinku „Stacja Limanowa” bez wcześniejszego powiadomienia właścicieli, przedstawiciel spółki wyjaśnił, iż działania te realizowane są na podstawie decyzji ULLK (o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej) z lipca 2024 roku, której nadano rygor natychmiastowej wykonalności. PKP PLK zapewnia, iż wszystkie działania są zgodne z obowiązującymi przepisami.

W 2025 roku planowane jest ogłoszenie przetargów na modernizację odcinków:

  • Rabka Zaryte – Mszana Dolna,
  • Mszana Dolna – Fornale.

Prace na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna były wcześniej realizowane przez firmę STRABAG, jednak latem 2024 roku PKP PLK wypowiedziały umowę z powodu rażących naruszeń harmonogramu oraz niedostosowania prac do dokumentacji projektowej. Jak wynika z informacji PKP, wcześniejszy wykonawca zrealizował mniej niż 10% kontraktu przed rozwiązaniem umowy.

Inwestycja o strategicznym znaczeniu
Projekt „Podłęże-Piekiełko” obejmuje modernizację i elektryfikację 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę 58 km nowej linii łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

Głównym celem inwestycji jest stworzenie alternatywnej trasy kolejowej na osi północ-południe Europy, która stanie się częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T i włączy się w europejski kolejowy korytarz transportu towarowego nr 11 „Amber” (RFC 11).

Projekt stanowi również element szprychy 7.2.1 komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego, zapewniając lepszą dostępność komunikacyjną.

Realizacja projektu przyczyni się do znacznego skrócenia czasu przejazdu:

  • Z Krakowa do Zakopanego – do 90-100 minut,
  • Z Krakowa do Nowego Sącza – do około godziny.

Inwestycja „Podłęże-Piekiełko” to najważniejszy projekt, który nie tylko wpłynie na poprawę transportu towarowego, ale także znacząco usprawni podróże pasażerskie, przyczyniając się do rozwoju regionu i lepszej integracji z europejską siecią kolejową.

Źródło: PKP PLK

Idź do oryginalnego materiału